Het aansluiten van de zwarte schakeldraad op de blauwe draad resulteerde in kortsluiting. Waarom is dit?

In de badkamer zit een schakelaar. Als deze schakelaar wordt aangezet gaat 1) de lamp aan en 2) de ventilator loeien. Nu wil ik de ventilator weghalen. Ik heb de bruine, blauwe en zwarte draad uit de ventilator gehaald. Vervolgens heb ik tape om de bruine gedaan en de zwarte met de blauwe verbonden. Redenatie was; als de schakelaar wordt omgezet, loopt er stroom door de zwarte draad die dan wordt afgevoerd via de blauwe draad. Dit resulteerde in kortsluiting. Waarom is dit? Welke basistheorie mis ik hier?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
I.p.v. dat je ventilator gaat loeien gaat nu dus je stop loeien. :)

Het beste antwoord

Je zegt het zelf al: als je de schakelaar aan zet dan gaat er (veel) stroom lopen door de spanning op de zwarte draad naar de blauwe nul draad.
Je moet dus zowel de bruine als de zwarte draad isoleren.
Beter dan tape kun je hiervoor een lasklem gebruiken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het is overigens goed mogelijk dat je de schakelaar behoorlijk beschadigd hebt door het inschakelen van de kortsluitstroom. Het schakelcontact kan vastgelast zijn of ernstig ingebrand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden.
Dus het zit als volgt; De zwarte/bruine draad is +. De blauwe is -. Stroom loopt van + naar -. Echter, dit mag niet rechtstreeks op elkaar aangesloten worden, omdat er dan te veel stroom direct loopt. Maar waarom is dit niet toegestaan, ontstaat er kortsluiting? Wat is er nadelig aan die situatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stroom die gaat lopen is afhankelijk van de weerstand die hij ondervindt. Als er een lamp of tussen + en - (eigenlijk fase en nul) wordt aangesloten dan zal de weerstand van de lamp de stroom beperken tot de waarde die nodig is om de lamp te laten branden.
Als je de fase en nul direct met elkaar verbindt dan is er geen weerstand om de stroom te beperken en zal de grote stroom de zekering doen smelten.
In jouw situatie wil je juist geen stroom laten lopen, zorg dus dat er een oneindig hoge weerstand tussen fase en nul is: geen verbinding geeft deze hoge weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie en verduidelijking. Voortbouwend op uw antwoord; Stel je voor ik sluit twee lampen in serie aan. De eerste lamp heeft minder stroom nodig dan de tweede (heeft dus meer weerstand dan de tweede). De stroom die vanuit lamp 1 naar lamp 2 gaat, is eigenlijk niet voldoende om de tweede lamp goed te laten branden. Met andere woorden, sluit deze lampen parallel aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je lampen in serie aansluit dan zal dezelfde stroom door beide lampen gaan. Omdat de spanning over beide lampen verdeeld wordt zullen beide lampen niet op vol vermogen branden omdat vermogen (Watt) het product van stroom (Ampère) x spanning (Volt) is.
Bij ongelijke weerstand van de lampen zal de spanning over de lamp met de hoogste weerstand het hoogst zijn, het gevolg is dat de lamp met het kleinste vermogen juist de meeste spanning krijgt terwijl de grotere maar weinig spanning overhoudt.
Om beide lampen op vol vermogen te laten branden moet je ze dus parallel schakelen.
Een en ander is precies te berekenen met de wet van Ohm:
U=IxR, U=spanning in Volt, I=stroom in Ampère, R = weerstand in Ohm.
Samen met de formule voor vermogen P=UxI kun je heel veel van dit soort problemen oplossen. (P=vermogen in Watt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nu duidelijk. Hartelijk dank

Andere antwoorden (1)

De zwarte draad voert stroom (zit aan de bruine...) als de schakelaar op 'aan' staat. Als je deze dan aan blauw verbindt, maak je een directe verbinding van bruin, via de schakelaar en de zwarte draad naar de blauwe.
Dat heet kortsluiting...