Men neme een 24 volt dc relais , wat betekenen de contacten boven op het relais 1-L1 , 3-L2 , 5-L3 13-No? En onder zitten : 2-11,4-12, 6-13,14 ?

aansluitingen A1 = + , A2 = -, of te wel spoel aansluitingen ..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

L1(klem 1) - L2 (klem 3) - L3 (klem 5) zijn R-S-T ( 3 fase)
2 - 4 - 6 zijn dezelfde geschakelde fasen waarbij 1 naar 2, 3 naar 4 en 5 naar 6 een NO contact heeft.
13 en 14 is een NO contact gebruikt als overneem contact.
A1 (+) en A2 (-) van de 24 VDC.

Toegevoegd na 4 minuten:
"A1 (+) en A2 (-) van de 24 VDC." moet zijn
A1 (+) en A2 (-) spoel van de 24 VDC.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waartoe dient het vierde kontakt dan normaal gesproken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het 4e contact is geen vermogen contact en dient enkel als overneemcontact van uw startknop.
Als u 3 fasen + Nulleider wilt schakelen heeft u een 4-polige relais nodig + overneemcontact.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal. De frank wilde niet vallen omdat wij hier gewend zijn aan de term 'houdcontact', maar het is hetzelfde.
hoi Passat1974,

het is een magneetschakelaar voor krachtstroom.
de spoel voor 24v= sluit je aan op A1 en A2 + en - maakt niet uit. (bij dit type relais kan je de spoel uitwisselen voor elk ander type/spanning)

L1-L2 en L3 zijn voor de fasen contacten
N is voor de nulleider
waarom dit verschil? welnu, de nulleider moet als EERSTE worden geschakeld, dit contact sluit dus net iets eerder voordat de overige drie contacten sluiten.
je kan dat als houdcontact gebruiken, maar DIT is de reden dat het wordt vermeld.

bij een normaal relais of magneetschakelaar sluiten/openen de contacten tegelijk.
een relais is meestal voor kleine vermogens, voornamelijk sturing en terugmelding
men spreekt van magneetschakelaars als er grotere vermogens worden geschakeld, zoals bij motoren.
dit is een magneetschakelaar, bedoeld voor een draaistroom motor.
uiteraard kan je hem overal voor toepassen.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar uw uitleg klopt ook niet.
Die N van NO staat NIET voor Nulleider maar voor Normally Open of Normaal Open contact, dit is een hulp contact voor signalisatie, houd- of overneemcontact, maar even goed in een stuurkring.
Een 3 polig relais is voor 3 fasen R-S-T ZONDER nulleider N en een 4 polige is voor 3 fasen R-S-T MET de nulleider N.