Wij willen door middel van een weegschaal een massablokje en een elektromotor de maximale massa berekenen die hij omhoog krijgt is dit mogelijk?

Voor ons pws willen wij een modelvliegtuig maken, maar we willen graag weten wat voor massa de elektromotor met propellor omhoog krijgt. Dit willen we aflezen door een massa op een weegschaal te leggen met daaraan bevestigd de elektromotor. We sluiten de elektromotor aan en kijken hoeveel massa de weegschaal minder aangeeft voordat de elektromotor aangesloten was. Is dit mogelijk om dat zo te onderzoeken wat voor massa de elektromotor met propellor naar boven krijgt. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Klinkt als een zinvolle proef.
Om windeffecten te voorkomen (compenseren) zou je de motor aan een klein frame kunnen hangen en een keer omhoog blazend, en een keer omlaag blazend kunnen meten. Beide metingen zouden ongeveer hetzelfde resultaat moeten opleveren, maar natuurlijk met een tekenverschil.

Overigens bepaal je zo niet het draagvermogen van je vliegtuig, maar de stuwkracht van je motor. De vleugels zorgen voor een veel hogere lift dan alleen die stuwkracht.
De stuwkracht is van belang voor de lift als je een helikopter maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is het niet zo dat de vleugels het draagvermogen leveren? De motor stuurt wind langs de vleugels en die tillen het vliegtuig. De propeller tilt niks, volgens mij. Dus dan geeft je test geen enkele informatie waar je wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het idee is op zich wel doeltreffend, maar zorg er voor dat de propellor wel op een redelijke afstand van de weegschaal zit qua hoogte.

Je krijgt namelijk hele rare meetwaardes als hij vlak boven de weegschaal zit.

je motor drukt namelijk lucht naar beneden, deze lucht drukt op zijn beurt weer op de weegschaal, met als gevolg dat de waarde niet overeenkomt met de werkelijkheid.

tevens heb je dicht bij de grond ook nog het "grond effect" een dunne laag lucht kan veel meer dragen als lucht op grote hoogtes, dit omdat het redelijk samen gedrukt wordt (zoals bij een hovercraft bijvoorbeeld).