Kan je een Mobilofoon antenne plaatsen in je dakgoot?

Ik ben aan het orienteren voor een mobilofoon of scanner op mijn kamer.
Nu heb ik even een vraagje, wat mij zelf een redelijke plaats lijkt om de antenne te plaatsen is in de dakgoot met een magneet voet.

Is dit mogelijk? en dan vooral betreffende het water vs de electronica etc.
Of wat zijn anders goeie plekken om de antenne te plaatsen? het gaat om een rijtjeswoning.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Magneet in de dakgoot. Een dakgoot is kunststof of zink. Deze zijn beide niet magnetisch. Monteer een spriethouder aan de muur of het kozijn van je raam, met een spriet die zo hoog mogelijk boven de dakgoot uitkomt. De antenne kabel kan wel tegen vocht. Alleen de stekkerverbinding goed aftapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U hoeft die helemaal niet in uw dakgoot te zetten.
Op uw kamer kan dit evengoed, zo heeft u geen probleem met kabeldoorvoeren en water.
Zorg er voor dat de antenne altijd rechtop staat.

De mobilofoonantenne is het belangrijkste onderdeel van een mobilofoon-installatie.
Het verdiend de voorkeur om de mobilofoonantenne zo hoog mogelijk op een metalen ondergrond te plaatsen bv. op een dunne metalen plaat van bij voorkeur 40 bij 40 cm.
Ook is in plaats van een metalen plaat aluminium-folie of aluminium-plakband goed te gebruiken.

De antenne heeft een lengte die afhankelijk is van de frequentie waarvoor deze gebruikt wordt.
Voor de VHF-frequentie-band (van 134 tot 174 MHz) zijn er grof gezegd 2 soorten antennes: de z.g. 1/4 golf antenne en de 5/8 golf antenne.

De golflengte van de mobilofoonverbinding wordt bepaald door de frequentie waarop de mobilofoon gebruikt wordt; deze "golflengte" is gelijk aan de snelheid van electriciteit gedeeld door het aantal Hertz, de zg. frequentie.
De "snelheid van de golven is 300.000 km per seconde.
De golflengte bij een frequentie van 150 MHz is nu 300.000 km per seconde gedeeld door 150 miljoen golven per seconde en is dus 2 m, vandaar dat deze frequentieband ook wel de 2-meterband genoemd wordt.
De z.g. 1/4 golf antenne krijgt dan bij 150 MHz een lengte van 1/4 van 2 m, dus 50 cm,

PS: een dakgoot is meestel van zink of koper en dat is NIET magnetisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten is beter.
Hoger is beter.
Tenminste als je een groot ontvangstbereik wilt hebben. Weet wel dat je met een scanner tegenwoordig niet (meer) naar politie brandweer en ambulance kunt luisteren. Die zenden via gecodeerde signalen uit (C2000)
Als je alleen wilt ontvangen dan is een breed and scannerantenne aan te bevelen, die is geschikt voor zowel 150 MHz (marifoon, taxi, etc.) als 446 MHz (PMR portofoons).
Een dergelijke antenne heet disk-cone, met 8 sprieten rondom in een horizontaal vlak en 8 sprieten rondom schuin naar beneden.
Als je ook wilt zenden dan is het van belang om een smalbandantenne te gebruiken die op de zendfrequentie van de mobilofoon is aangepast.
Een dergelijke antenne is vaak een Grounplane-antenne, een verticale spriet met aan de basis 3 of 4 sprieten in een horizontaal vlak rondom.

Toegevoegd na 58 seconden:
breed and = breedband.

Toegevoegd na 2 minuten:
Groundplane soms ook met sprieten schuin naar beneden....