Waarom brandt mijn transformator voor ledverlichting door?

Vorig jaar kocht ik een 5 tal tuinspots ( led) , voor mijn tuin, met de bijhorende transformator.
Na een goede dienst van een maand of 5, brandde de transformator door.
Maar er was nog garantie en spoedig had ik weer licht.
Helaas, nu is de tweede doorgebrand!
Is het mogelijk dat dit probleem te maken heeft met de tijdschakelaar?
Deze zat ingebouwd in een kunststofpaaltje voor buiten.
Volgende week komt de derde transformator.
Er lijken me twee dingen mogelijk.
Of het is de tijdschakelaar.
Of er zit een fabrieksfout in een serie transformators.
Of, geen idee?
Wie begrijpt dit probleem en wat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Gewoon het totale vermogen van de lampen bij elkaar optellen en dit delen door de spanning(wet van Ohm).
Bijvoorbeeld als al die 5 lampen een totaal vermogen vragen van 60 watt dit delen door de spanning bijvoorbeeld 12 volt,dan kom je uit op 5 ampére.
Vervolgens zoek je naar een trafo die gewoon een paar ampere meer geeft dan dit ampérage.Hierdoor krijg je veel minder warmte ontwikkeling,want daardoor sneuvelen ze namelijk.Desnoods de trafo aan de laagspanningskant voor de veiligheid nog afzekeren met een zekering die iets groter is dan het door de lampen gevraagde amperage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het gekocht als een geheel, volgens de berekeningen klopt alles, dus of de lampen nemen meer af dan er op staat, of de travo is kleiner dan er op staat, maar de vertegenwoordiger kwam met het verhaal over vocht eregns in het stopcontact.
Maar alles is geschikt voor buiten en ja daar is het wel eens vochtig.
Heb nu een iets zwaardere travo besteld.
Dank voor je antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt.

Andere antwoorden (6)

het probleem is waarschijnlijk dat u transformator kapot is... maar waarschijnlijk is de bijgeleverde transformator ook stuk. als ik u was, zou ik goed kijken wat voor een u nodig heeft en dan zelf kopen. want anders werkt het ook niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die tijdschakelaar verbruikt nauwelijks stroom dus daar zal het wel niet aan liggen.
1) De kans bestaat dat die trafo mis berekend is bij ontwerp?
2) Mogelijks ook dat die onvoldoende gekoeld is wegens ingebouwd en geen koeling?

Staat er een vermogen op die trafo en de lampjes ?
Evt foto bijvoegen om een oplossing te bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een complete set van 5 spotjes en een trafo.
De trafo is niet overbelast en heeft ook 5 maanden gewoon gebrand.
De travo was niet ingebouwd, maar zat buiten in een stopcontact.
Het vermogen van de trafo en de lampjes kloppen allemaal, heb zelfs iets over.
Een vertegenwoordiger van deze lampjes, had het over vocht in het stopcontact???!!!
Zelf denk ik, dat of, de lampjes meer stroom nemen dan er op staat, of het vermogen van de travo te kort komt, dus minder is dan er op staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja een plus natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks Ed, die leugen van water in uw stopkontakt kan u meteen vergeten want dat heeft geen invloed op alles wat erachter zit, hooguit kan uw verliesstroomschakelaar eruit gaan en in het slechtste geval een zekering. Bij nader inzicht zou ik die rommel terug geven en mijn geld volledig terug eisen, evt een andere set vragen maar dan NIET dezelfde natuurlijk.
Het is niet de eerste keer dat een serie uit de handel gaat wegens foutief ontwerp, maar ja dat horen we natuurlijk niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is van een goed bekend bedrijf en een prachtig systeem, maar mogelijk nemen de lampjes net iets te veel stroom af, dan aangegeven, anders snap ik het niet.
Dus foutief ontwerp, zou dus best kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan u evt de stroom meten per armatuur ? Misschien zit daar één uitschieter in en als u de stroom pet stuk kent weet u al gauw wat het totaal vermogen moet zijn van de transfo. Ik begrijp alleen niet hoe het komt dat die telkens na 5 maand pas sneuvelt. Een overbelaste transfo geeft normaal al de geest na 20 a 30 minuten. Als hij pak weg na 1 uur niet kapot gaat blijft hij normaal xxx tijd meegaan.
Als een transfo verbrandt dat stik hij naar rotte eieren door het smelten van de isolatielak en wordt vooral zeer heet waarbij meestal een kortsluiting het gevolg van is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb een iets zwaardere trafo besteld.
bedankt
Een tijdschakelaar moet kunnen, mits deze voor de trafo zit. De tijdschakelaar schakelt dan de trafo.
Zit je tijdelijk na je trafo dan gaat je nieuwe trafo ook gewoon weer kapot doordat de stroom (amperage) die deze te verwerken krijgt te groot is.

Laat het hier even weten als je een aansluitschema wilt of plaats er zelf 1 van de bestaande situatie als je twijfelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een aansluitschema hoeft niet, want het is een complete set, met snoeren stekkertjes, trafo en spots.
Als je het verkeerd zou aansluiten, past het niet.
Aansluiten kan alleen maar op een manier.
En het heeft de eerste keer 5 maanden keurig iedere avond gebrand.
+
Waarschijnlijk door het sneeuwbaleffect.
Door de warmte verminderd de weerstand van de LEDS waardoor er steeds hogere stroom gaat lopen, waardoor de weerstand weer afneemt etc etc.
Oplossing: Een voorschakelweerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt+
1. Heb je niet meer LEDs aangesloten dan toegelaten?
2. Is je transfo voldoende gekoeld?
3. Staat de transfo niet in een te vochtige ruimte?
4. Is je transfo van Chinese makelij? Koop dan een serieuze Europese.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor volgens de regeltjes aangesloten en de trafo hangt buiten in de tuin, is wel vochtig natuurlijk, maar daar is het ook voor gemaakt.
Kan niet vinden of het uit China komt.
Maar dat zal best wel eens kunnen, er komt inmiddels zoveel daar vandaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe kan je een claim maken bij de firma waar je dit kocht, ze zullen je je geld teruggeven, maar dan heb je nog geen verlichting.
Koop een Europese transfo, en je bent van de problemen af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijg hem voor de tweede keer keurig vergoed, neem wel een zwaardere, bedankt. +
Is doorgebrand echt met vuur geweest en zwart geblakerd? (dan zou ik mijn geld terug gaan halen en niet het risico nemen op echte brand).

Buiten dat de trafo te wellicht licht is voor de hoeveel stroom die continue wordt gevraagd door de lampen (ik zou dit ook even meten met een stroommeter).

Daarnaast zou ik ook de gehele kabel met leds nalopen of er toch niet ergens een isolatie breuk/beschadiging is, die juist bij slecht weer of veel vochtigheid een vorm van kortsluiten veroorzaakt.
Dit kunnen haarscheurtjes zijn, wellicht juist bij knikpunten of overgangen naar de leds toe.

Als je je garantie zou verhalen, zou ik het op het gehele product doen, niet alleen op de transformator.
Maar na 2x zou ik het al zat zijn, en het geld terug verhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, er was een zwarte ring te zien aan de voorkant van de trafo, dat zou betekenen dat hij is doorgebrand
maar ik heb nog steeds garantie, dus krijg een nieuwe ( zwaardere). +