Ja, dat is mogelijk. Er kunnen zulke grote veldsterktes worden opgewekt, dat met name in een minder goed afgeschermde computer hoogfrequente spanningen worden geïnduceerd die de computer tot stilstand kunnen brengen. De mast moet dan wel dichtbij staan.
escape
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee maar ik zeg niet dat het onmogelijk waar ik woon zijn heel veel zendtmasten en daar hebben wij geen problemen mee met de computer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi gast117234,

nou, daar heb je wat aan! en inderdaad, allebij hebben ze gelijk.
1e als de mast omvalt, boven op de PC, dan is er ernstige schade.
2e de meeste pc's zitten in een metalen kast, dus valt de HF instraling wel mee. (heeft meneer Faraday al eeuwen geleden gezegd.)

natuurlijk komt er via de bekabeling wat HF naar binnen, maar de meeste kabels zijn voorzien van zo'n ferrietkraal, (dikke knobbel in de kabel) die filtert het laatste beetje HF er uit voordat het in de PC mogelijk schade zou kunnen toebrengen.

de voedingskabel dan? die heeft geen kraal...
die zit aangesloten op een (scheidings)trafo, en daar komt geen microwatt HF doorheen.

nee, die zendamateur bij jouw in de buurt geeft geen problemen. hooguit werkt de wifi niet meer, maar die stopt ook als de magnetronoven aan staat. tsja, lekvrij, maar er komt toch altijd iets naar buiten. en dan ligt zo'n zwak signaal van de wifi snel plat.
geen schade, wel lastig, zonder internet.

dus er is een andere oorzaak, kan HF zijn, maar dan zit dat heel dichtbij zoals een mobile telefoon die op de PC ligt.
dat stoort enorm.

veel suc6, bij het zoeken naar de echte oorzaak.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omvallende zendmast was ook het eerste wat in mij opkwam xD. Verder ook informatief antwoord. +1 van mij.
escape
11 jaar geleden
Hoe kom je daar nou toch bij? Wifi stoppen als de magnetron aanstaat? Ze opereren weliswaar in het zelfde gebied, maar er komt zo weinig energie vrij bij de magnetron dat het Wifi nooit stoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Escape, tsja, ik moet nu zeker een andere magnetron kopen.
mijn buren hebben er ook last van, dus die mogen ook naar de winkel.
misschien zijn ze per twee voordeliger....
of jouw wifi is sterker dan die van ons. op zich heb ik er geen probleem mee, want als je het weet is er niets aan de hand. gewoon even wachten met 'magnetronnen', of even later het internet op. groeten, Dré