kan ik 2 verschillende 24V voedingen aan elkaar knopen? ik wil een opnemer in 2 verschillende projecten opnemen met allebei een eigen 24v voeding.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

Als je twee voedingen parallel zet zal een voeding die juist iets meer spanning geeft de beide projecten voeden. Als je de beide voedingen met gelijkrichters op de opnemer aansluit dan voorkom je dat probleem. Geschikte diodes zijn b.v. 2N4007, je hebt er twee nodig. De beide plus van diodes aan elkaar en aan de plus van de opnemer, de plus van beide voedingen ieder aan een van de min-kanten van diodes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem de voeding met het hoogste vermogen en kijk of het totaal vermogen de beide toestellen niet hoger is dan kan je ze beide aansluiten op deze voeding , opgelet de beide toestellen moeten ofwel gelijkspanning of wisselspanning zijn en de polariteit moet correct aangesloten worden als ze gelijkspanning vragen , bij wisselspanning heft het geen belang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is inderdaad mogelijk om 2 voedingen van 24 volt gelijkspanning aan elkaar te koppelen zet wel in iedere plus leiding een diode in de door laad richting om eventuele spanningsverschillen te compenseren. met wisselspanning moet je er op letten dat beide voedingen op de zelfde fase zijn aan gesloten en dat de fase verloop het zelfde is. zet in beide gevallen in iedere voeding een juiste zekering succes

Toegevoegd na 4 uur:
de bedoeling van paralel wissel spanning is dat de sinussen in fase en niet in tegen gestelde fase lopen. rimpel is enkel van toepassing bij gelijkspanning. en geeft indien juist is aangesloten geen probleem. je kan ook bv enkel de min aan elkaar verbinden zodat leg de schakeling van of de ene kant of andere kant neemt