wat gebeurt er moet de lijnvolger als je de waarde van de sensor verlaagt? en wat als je hem verhoogt?

Ik heb een robot en die moet over een zwarte lijn lopen. Daarvoor moet je voor de fieldsensoren een waarde invoeren. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als ik die ging verhogen en wat er zou gebeuren als ik die ging verlagen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Niets zolang de robot het verschil goed kan zien(detecteren) tussen de zwarte lijn en de achtergrond. Maar experimenteer gerust, daar leer je alleen maar van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De waarde die je invult, stemt meestal overeen met de stroomspanning die je als input aan de sensor geeft, en dus meestal verhoog je de gevoeligheid. Als het sensoren zijn die puur op licht werken en een pixeloppervlak, heb je er echter die puur zwart/wit werken (1 of 0) zoals een oude fax 200X200 pixels in zwart of wit heeft en niets anders en dan maakt het geen verschil of je de waarde verhoogt omdat je maar één resultaat terug krijgt: de sensor ziet iets of niets. Maar heb je er ook al in die in grijswaarden werken (waarden 0 tot 63 of een veelvoud daarvan naargelang je er tweedelige bits bij doet), of dus nu ook al in kleur (die zouden dan een witte, een rode, een blauwe, een groene lijn enz. kunnen volgen).

De sensor moet immers altijd trillingen registreren, hetzij geluid hetzij licht.

Belangrijker in je experiment is dan wellicht ook dat je EERST experimenteert in een redelijk felle (daglicht) omgeving, later met TL-lichten, en dan in bijv. een LED-verlichte omgeving, om te kijken hoe de witte lijn geregistreerd wordt.

Pas DAARNA ga je om met het wijzigen van parameters, omdat je anders eigenlijk een omgekeerde onderzoeker bent. Via registratie moet je immers meten, en dan moet je continu dubbelchecken of er fouten in je logica zitten.

Nog een leuke test, is met een felle zaklamp de sensor tussenin eens verlichten om te kijken hoe je sensorwaarden reageren.

Vermits je hier over een zwarte lijn spreekt, vermoed ik dat het verhogen van de waarde een betere sensiviteit en volgbaarheid van de robot zal geven, en lagere waarden je robot je meer valse signalen zal geven.

Ik zou bij het verhogen van de waarden, een kleinere stappenmotor nemen en een lagere bewegingssnelheid nemen voor de robot, bij het verlagen van de waarden met een gemiddelde van je input reageren maar tegelijk ook met een lagere vooruitgangssnelheid van je robot.

Laat ons hier zeker ook je bevindingen weten, zodat de latere lezers, onze antwoorden kunnen 'toetsen' aan jouw bevindingen.

Iedereen is immers wetenschapper dankzij onze dierlijke nieuwsgierigheid. Als een wetenschapper iets nuttigs ontdekt, is dat 'toevallig' goed meegenomen, maar onderzoeken is deel van ons (gezondmakende) instinct.