Hoe kan het dat stofzuigermotoren altijd zuigen en nooit blazen?

Bij een elektromotor word de draairichting bepaald door de aansluiting van de plus- en minpool. Toch draaien huishoudelijke artikelen (staafmixer, fohn, etc.) altijd dezelfde kant op, ongeacht hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Word dit geregeld met diodes, zo ja, hoe ziet zo'n schema er dan uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Om te beginnen is er geen sprake (voor huishoudelijke apparatuur) van een min of plus, maar van wissel spanning, vandaar dat de stekker omdraaien niets uitmaakt. Toch moet er iets geregeld worden dat een wisselstroommotor de goede kant uitdraait, in principe kan zo'n motor n.l. wel degelijk 2 kant uit draaien. Neem b.v. de "grotere" 3 fase motoren, hierbij kan je door 2 fasen te verwisselen de draairichting verandert worden. In de kleinere motoren word zo;n derde wikkeling soms via een condensator aangesloten, waardoor deze wikkeling achter loopt bij de andere, waardoor de motor altijd de juiste richting opstart.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij de serie motor (zoals de stofzuiger) word de start richting bepaald door: Of de stand van de koolborstels op de rotor, of door een extrahulp wikkeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Uit de Wiki:

>>>Doordat krachtcentrales wisselspanning (AC) genereren, moet voor veel apparaten die op gelijkspanning (DC) werken, de spanning gelijkgericht worden. De spanning wordt eerst gereduceerd door middel van een transformator waarna hij door middel van een diode gelijkgericht wordt. Een diode laat slechts één stroomrichting door, de andere richting niet. De plaatsing van de diode bepaalt of de positieve of negatieve stroom wordt doorgelaten. Stel de wisselfrequentie is 50 Hz (de stroom wisselt 100 keer per seconde van richting); per seconde wordt dan 50 keer een stroom in één richting doorgegeven, de helft van de tijd wordt de stroom geblokkeerd. Met een diodebrug kunnen beide stroomrichtingen omgezet worden. De hieruit ontstane gelijkstroom is niet vlak, maar heeft de vorm van een sinus waarvan één gedeelte is gespiegeld (omgeklapt naar de andere kant). Een pulserende gelijkstroom is het resultaat.<<<<

Het shchema staat er ook bij, dus klik even op de link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Echt niet! -4U
- er zit geen transformator in.
- er wordt niets gelijkgericht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is een trafo alleen nodig om de wisselspanning te verlagen naar de gewenste wisselspanning en heeft daarom niks met gelijkrichten te maken. Het verhaal in de Wiki gaat op voor apparaten waarbij wisselspanning gelijkgericht wordt. Volgens mij wordt daarmee de vraag bantwoord hoe wisselstroom gelijkgericht wordt.
Het maakt niet uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt, want uit de elektriciteitscentrale komt altijd wisselspanning.

In een apparaat (staafmixer bijvoorbeeld) word de spanning eerst gereduceerd door een transformator. Dit gebeurd in dezelfde stroomkring.

Daarna krijgt de stroomkring met de elektromotor de benodigde spanning en word de wisselspanning met behulp van een diode omgezet naar een gelijkspanning.

Stel dat de wisselfrequentie 50Hz is (dus eigenlijk 100 impulsen per seconde) en daar word een diode tussen geplaatst, dan laat de diode de stroom maar naar 1 kant door. Aangezien een wisselstroom in dit geval 50 impulsen naar rechts en 50 impulsen naar links geeft (in totaal 100 EN door elkaar), laat de diode dus 50 impulsen naar 1 kant door. De richting is afhankelijk van de richting van de diode.

Zie het onderstaande plaatje voor een stroomkring (zelf gemaakt).

Toegevoegd na 57 seconden:
Het onderstaande plaatje is trouwens een versimpelde versie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Echt niet! -4U
- er zit geen transformator in.
- er wordt niets gelijkgericht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kopieert je eigen reactie wel heel enthousiast Reddie, ik lees toch echt het woord TRANSFORMATOR in de tekening :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een zelfgemaakte schets!
Reddie
11 jaar geleden
@groome, inderdaad, een beetje te veel copy paste.
Sorry.
Het draaien van de motor gebeurt door het magnetisch veld van de stator samen met het magnetisch veld van de rotor, beide opgewekt door een elektrische stroom.
Als de (wisselstroom)motor op het lichtnet wordt aangesloten keren beide telkens om, met gevolg dat de draairichting hetzelfde blijft.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich juist, maar geen verklaring.
Reddie
11 jaar geleden
@jjjgroot, "keren beide telkens om".
+ keer + is +
- keer - = +
Bij een wisselstroommotor wordt de draairichting niet door de polariteit van de spanning bepaald. De wisselstroom loopt niet alleen door de ankerwikkelingen (via de koolborstels) maar ook door de veldwikkelingen, zodat het veld automatisch omkeert tegelijk met het het magnetisme van het anker.
De draairichting wordt bepaald door de volgorde van de ankerwikkelingen zoals die aangesloten zijn op de commutator. (de koperen vlakjes die contact maken met de koolborstels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Inderdaad, zoals ik al zei. Maar dat werd niet begrepen.
Goed dat je het antwoord uitbreidt. +4U
Een stofzuiger is een apparaat dat huisstof en kleine deeltjes opzuigt. Meestal zit er een sterke elektromotor in, die een centrifugaalpomp laat ronddraaien, zodat lucht en daarmee stof aangezogen wordt. Het stof kan opgevangen worden in een stofzak, of van binnen tegen de buitenkant van een ronde bak geslingerd worden, zodat geen stofzak nodig is.
Bronnen: