Kun je met GPS ook de hoogte zien?

Kun je met GPS ook zien dat je bijvoorbeeld op de 23'ste verdiepingin een gebouw bent?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Jawel, Een gps geeft zowel een lengte/breedte positie alsook een hoogte boven het gemiddeld zeeniveau. Deze hoogte boven het gemiddeld zeeniveau wordt verkregen door de uit de satelliet posities verkregen hoogte boven het ellipsoïde oppervlak te corrigeren met behulp van een geoïde model. Zo'n geoïde model (een formule of tabel in de gps) geeft het gemiddelde zeeniveau boven het ellipsoïde oppervlak voor een gegeven positie.
De door een gps bepaalde hoogte is ongeveer twee keer zo onnauwkeurig als de lengte/breedte positie. Je zult dus niet kunnen zien of je op de 23ste of 24 ste verdieping zit, i.v.m. de onnauwkeurigheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja Zeer zeker. je moet alleen wel weten hoe hoog die 23'ste verdieping dan is. want GPS meet wel degelijk hoogte
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kan. Een gps meet naast lengte en breedte ook de gemiddelde hoogte boven zeeniveau.

Om echter nauwkeurig te zien of je op de 23e of 24e verdieping zit zal niet mogelijk zijn. net zoals bij lengte / breedte is de onnauwkeurigheid bij de hoogte ook ongeveer 10 meter (dus een verdieping of 3).

Een 'normale' hoogtemeter werkt met een barometer en moet geijkt worden op zeeniveau. Verder verliest deze barometrische hoogtemeter aan nauwkeurigheid als de weersomstandigheden veranderen. professionele bergbeklimmer-apparatuur gebruiken beide soorten hoogtemeters om nauwkeuriger de hoogte te kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In navigatiesystemen wordt de positie omgerekend naar een positie op de kaart. Ondanks je wel de hoogte kan zien, kennen de meeste navigatiesystemen de gebouwen en hun verdiepingen niet en kunnen dit dus niet aangeven.

De GPS zelf geeft dus wel de hoogte aan (tov zeeniveau), maar niet de verdieping.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, met een GPS kan je hoogte (ten opzichte van zeeniveau) zien.

Om te weten op welke verdieping je bent, zou ik gewoon even naar de lifthal lopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En wellicht belangrijk om op te merken is dat je in vrijwel geen enkel gebouw zelfs maar GPS ontvangst zult hebben, waardoor het afgezien van de onnauwkeurigheid helemaal moeilijk wordt om op die manier te bepalen op welke verdieping je zit.