Waarom bestaan er nog geen opladers/adapters die geen stroom verbruiken als ze in het stopcontact zitten maar niet aangesloten zijn?

Ik vraag me dit al een paar jaar af. Bijna iedereen is zich hopelijk inmiddels ervan bewust dat als een telefoon opgeladen is dat men de oplader uit het stopcontact moet halen om geen onnodige stroom meer te verbruiken. Helaas zijn er apparaten met opladers/adapters die je altijd er in moet laten zitten. Maar waarom zijn er nu geen opladers/adapters ontwikkeld die herkennen of er een apparaat aanhangt die op dat moment stroom nodig heeft, en zo nee, dan zelf geen stroom verbruikt?Ik denk dan aan een soort kring van die (kleine)stroom die pas compleet gemaakt wordt als je het apparaat aansluit. Is dat technisch onmogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Het sluipverbruik van telefoonladers is tegenwoordig erg laag. "Vroeger" was dat veel meer, wat o.a. tot uiting kwam in het warm worden van de lader, ook als er geen apparaat aangesloten was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een kruimeldief gehad waarvan de oplader gewoon in het stopcontact mocht blijven zitten. Ik heb hem inmiddels niet meer maar dat stond op de verpakking. Na het opladen gebruikte hij geen stroom meer.

Antwoorden (2)

Technisch mogelijk, economisch niet verstandig. Elke adapter brandt een keertje door, dan moet je die vervangen en dan verdient de fabrikant er weer aan.

In de meeste apparaten wordt er "gewerkt" met 12 Volt, de trafo begeeft het altijd als eerste, niet het chipbord (listig).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Volgens mij is 5 volt tegenwoordig de standaard voor mobiele apparaten.
Ik denk dat het verbruik dermate laag is dat men het de moeite niet waard vind.
Er bestaan wel multiblokken waarbij er een toestel als master dient, bv de PC of TV, en als die afliggen krijgen de anderen geen spanning meer.