Is het normaal dat de schijf draait (heeeeeel langzaam) van de meterkast als alle stroomverbruikers uit zijn ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (6)

ja dat is heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet die bij mij ook. Maar ik weet dan ook dat ik NIET alles uit heb staan, bijvoorbeeld:

- de koelkast
- vriezer
- boiler
- adapter in het stopcontact
- tv op standby

En zo zijn er nog wel meer dingen te verzinnen, dus heb je echt alles uit staan?
12 jaar geleden
Ik heb 1 maand in de kWh-meterrevisie gezeten in mijn leerlingentijd en kan je zeggen: dat is slechts voor 1 omwenteling normaal en dan stopt het door een klein veertje dat aan de sleufmagneet bijna net niet kleeft. Op dát punt staat precies de grote zwarte vlek voor het venster en aldus draait de schijf beslist niet meer verder.
Dit kun jezelf vaststellen door alle groepen uit te schakelen.
Wel heb ik situaties meegemaakt dat het boilerrelais verkeerd was aangesloten, ook komt het voor dat VMvK-kabel in de grond was ingegraven dat eigenlijk grondkabel had moeten zijn, verder een dooie muis in het fornuis en zeepsoppoeder in de programmaknop van de wasmachine.
Als de schijf niet stopt en de meter staat wél stil als alle groepen zijn afgeschakeld - goed controleren alles want je woont nu bovenop een heuse brandbom!!!

Toegevoegd na 1 uur:
Het komt voor dat in meterborden een vierkante beltrafo tussen de groepautomaten is tussengebouwd. Voorschrift is dat deze ACHTER een zekering/automaat is aangesloten maar dat is lang niet altijd het geval. Uiteraard mogen ze geen brandbom worden bij kortsluiting in het zwakstroomcircuit - alles uitschakelen doe je met de aardlekschakelaar op 'uit'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt alle stroomverbruikers wilt uitschakelen dan dien je alle groepen spanningsloos te maken door de desbetreffende knoppen om te draaien in de meterkast. Heb je de beschikking over een hoofdschakelaar dan voldoet het om die op uit te zetten. Je kunt dan ook de eventuele aanwezige beltrafo uit te schakelen. De schijf van de meter mag dan echt niet draaien. Doet ie dat wel dan is er iets mis tgv lekstroom. Dit zal echter zo minimaal zijn dat het de moeite niet loont om daar actie op te ondernemen, want het bedrag zal eerder in de centen lopen dan in euro's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die blijft draaien zit er zeker een verbruik op want dat hoort niet, verbruik 0 = schijf stil.
U kan dit het best opzoeken door kring per kring de automaat af te leggen of de zekeringen eruit te halen.
Op de kring waarbij de schijf stilvalt zit zeker nog een verbruiker maar nu kunt u veel gerichter zoeken.
Let ook op klokjes, luchtverfrissers, modems, zelfs een verdeelblok zonder stekkers in maar met inwendige beveiliging, nachtschemerlampje, klokthermostaat, enz.
Bent u 100% zeker dat alle verbruikers afgeschakeld zijn dan zit u zeker met verlies op die kring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als je alle verbruikers uit hebt staan; dan zou deze stil moeten staan.
Controleer of daadwerkelijk alles uit het stopcontact is,
En vergeet niet de apparaten in je kelderbox en garage, je boiler of hr ketel, de trafo van je deurbel en adapters in het stopcontact verbruiken ook stroom.

(en als je zelf energie maakt bijv. zonnepanelen en je gooit het stroom met een converter in je stopcontact, zou je schijf zelfs de andere kant op draaien, maar dat zal in vele situaties niet het geval zijn.)