waarom zijn er geen sd kaartje van 10 gb?

maar alleen van 2/4/8/16/32 enz

is het niet mogelijk of is het een verkoop truck?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

vraag en aanbod.

bovendien is het niet rendabel om voor elke gigabyte een extra kaart te ontwikkelen. daarom hebben ze voor verdubbelende cijfers gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met het binaire stelsel. Computers rekenen in nullen en enen. Een binair cijfer kan dus twee waarden hebben (nul en een). Alle bits, bytes, megabytes en gigabytes zijn allemaal machten van twee:

2^1=2
2^2=4
2^3=8
2^4=16
2^5=32
2^6=64

etc.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zo mijn twijfels bij die redenatie. Dit geldt wel voor 16/32/64 bits OS'en en apparaten, maar voor SD-kaartjes heb ik meer het idee dat het expres gedaan wordt om daar op te lijken en niet vanuit technisch oogpunt. Bij HDD's wordt het soms wel soms niet gedaan. 160/320/640GB HDD's lijken ook zo gedaan om het daar op te laten lijken. Floppydisk hadden juist nooit iets logisch 720KB/1,44MB. Wat wel logisch is dat er soms verdubbelingen ontstaan. Je maakt een 4GB chip, je verkleint het proces nu kan je twee 4GB chips in je SD-kaart/SSD schijf duwen. Een soortgelijk verhaal heb je ook met HDD's en platters. Ik denk dus dat het niet technisch maar tegenwoordig vooral vanwege marketing gedaan wordt. Een 7,546GB SD kaart bekt toch minder lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Floppydisk hadden juist nooit iets logisch 720KB/1,44MB. Althans dat is natuurlijk ook weer een verdubbeling maar die kwam weer door twee kanten te gebruiken of twee keer zoveel data te schrijven op een plek (DSDD).
Het is deels een marketing ding, deels een logische oplossing. Ik ga ervan uit dat bijvoorbeeld een 2GB chip verkleind wordt en dan twee of vier keer in dezelfde ruimte past. 6GB kan dan ook makkelijk als 2x2GB (kleinste) + 1x2GB (medium) plaatst.

Het marketingachtige is dat het zo mooi overeenkomt met getallen die je altijd in de ICT ziet 8bit, 16bit enz. Maar ook daarvan kan je je afvragen waarom het niet 10 bits is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik denk dat het iets met gewoonte (productieproces) of marketing gaat, maar dit verdwijnt stillaan. De nieuwe Solite State Drives hebben dit alvast niet meer en komen in alle groottes op de markt, en werken op hetzelfde principe als een SD kaart (flash geheugen).