hoe wordt windenergie omgezet in elektriciteit?

Of wie heeft hier een goede bron voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

in windturbines zit een grote spoel, net als je dynamo van je fiets, alleen dan groter.
Die draait snel rond.
Dan vind de elektrische omzetting plaats van windenergie naar elektrische energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een turbine bestaat eigenlijk uit twee onderdelen: de turbine zelf en een generator. De turbine zorgt voor een roterende beweging, welke met een generator wordt omgezet in elektriciteit.
Turbines zijn systemen die de stroming van een fluïdum (gas of vloeistof) omzetten in een roterende beweging. Het fluïdum stroomt langs de bladen van de turbine en het systeem begint te draaien.
Nadat de kinetische energie van het stromende fluïdum is omgezet in een roterende beweging, moet deze beweging worden omgezet in elektriciteit. Dit gebeurt met een generator. Dit is eigenlijk een gigantische fietsdynamo.
12 jaar geleden
Windenergie wordt in 2 stappen omgezet in elektriciteit

1. de wieken zeilen net als een zeilboot dwars op de wind. alleen draaien de wieken natuurlijk steeds een rondje. Windmolen wieken hebben ook een meer gestroomlijnde vorm dan een zeilboot zeil, omdat wieken ca 200 km /uur gaan.
De wieken worden automatisch van stand veranderd, om niet te snel te gaan en om bij weinig wind in beweging te komen.
De molen meet de windrichting en zorgt er automatisch voor dat de wieken dwars op de wind blijven draaien

2. In de gondel draaien magneten op de as van de molen, ze gaan daarbij rakelings langs spoelen. Die magneten gaan net zo snel as de windmolen draait, langzaam bij weinig wind en sneller bij harde wind, Afhankelijk van de snelheid waarmee zo'n magneet langs een spoel gaat, ontstaat meer of minder elektriciteit.
Zo'n spoel is een dikke plak ijzer, waarom heen vinger dikke draden zitten. De magneet trekt heel hard aan dat ijzer.
Als de magneet het ijzer in de spoel nadert, wordt de aantrekkingskracht steeds sterker, en daardoor de stroom in de spoel steeds sterker. Als de magneet precies boven de spoel staat, is de stroom maximaal en gaat weer dalen naarmate de magneet verder draait.

Elektriciteit bestaat uit stroom en spanning, beide variëren als het zachter of harder waait
Maar elektriciteit in het elektriciteitsnet heeft een constante spanning.
Om de elektriciteit uit de molen in het elektriciteitsnet te krijgen, wordt de stroom onderin de molen nog een keer omgezet in een vaste spanning en een stroom die varieert met de wind sterkte.
De stuur elektronica in de molen zorgt er voor dat de spanning in de molen net even hoger is dan die op het net, zodat de stroom uit de molen in het net stroomt.