Hoe werkt een volumeknop?

Ik snap ook wel dat als je aan het knopje draait dat het geluid harder of zachter wordt. Maar hoe werkt dat nou eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (8)

Het is simpel gezegd een variabele weerstand... Die draai je groter of kleiner in weerstand... Meer weerstand minder stroom, minder stroom minder geluid... en andersom...

Simpel uitgelegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De volumeknop is een regelaar. Net als een kraan. Hoe verder je 'm opendraait, hoe meer er door heen kan.
Het is een regelbare weerstand. Hoe meer weerstand (knop linksom) hoe minder geluid.
AWM
14 jaar geleden
Volgensmij is het een variabele spanning. Als je het volume omhoog draait, verhoog je de spanning, waardoor er meer elektriciteit kan lopen en de magneet harder door de spoel kan schieten waardoor er harder geluid ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan weerstanden die voortdurend van stroom kan veranderen. Om dan telkens een andere weerstand aan te sluiten, kost er veel moeite. Daarom zal het veel makkelijker zijn als je maar één weerstand hebt die je kan instellen. Gelukkig zijn die al uitgevonden. Namelijk de regelbare weerstand of een potmeter.
Je komt ze overal tegen. Denk maar aan een volumeknop van de radio of televisie. Dat is een draaipotmeter. Dat heet zo, omdat je de volumeknop kan draaien.
Beide einden van de weerstand net zoals de slede hebben een elektrisch contact. Dit heet een afnemende weerstand of een toenemende weerstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Barts3cundo geeft het enige juiste antwoord. Het is een weerstand in een potmeter.

Zie onderstaande link voor meer info en werking hiervan.
Even naar beneden scrollen naar 'potmeter'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hetzelfde als hoe een kraan werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een knop die de spanning op de uitgang van je versterker regelt. Door de spanning te verlagen zal de stroom afnemen. Als je het zou regelen over de stroom(Amperes) zal de weerstand in de versterker heet worden. Dus wordt het op de spanning (Volt) geregeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk is
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volumeknop
Heel simpel dus.
Weer een punt verdiend
Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooruit dan,omdat jij het bent! Maar nu niet meer schooien hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik maak uit die link niet op wat de techniek is achter de volume knop, alleen de soorten en maten en dat je bij sommige niet hoeft te draaien.