ik heb een cardin zender type S466 voor het openen van de garagedeur hij werkt helaas niet goed wie weet hier een ander type zender voor ? J.T

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat moet je niet in je zender zoeken maar in milieuvervuiling van de aether: meestal brandende TL-buizen boven de werktafel of een energiebesparende lamp in het bovenlicht van de deuropener. Ook in de daaropvolgende ruimten moeten alle energiebesparende lampen eruit wegens hun illegale draaggolfgeratel.
Controleer ook of je deuropener wel met de meegetrokken aardleiding (3-polige stekker) is verbonden.
Vaak genoeg kom je met een ratelzoeker (soort dure spanningzoeker van de Conrad.nl en kost 19,=) bij de buren uit, maar niet aangesloten aardleidingen tref je dan ook wel eens op je zoekpad naar sproeiende rf-velden want ik herinner mij een Vaillant cv-ketel die door de radiocontrôledienst hun fabriekskeur werd afgepakt.
Een 3e oorzaak van slechte afstandcommando's moet je zoeken in een te koude temperatuur van het batterijtje waardoor ze zich gedragen als zijnde: "leeg". Soms wil een ander fabrikaat dan helpen als je het ding in een te koude auto bewaart. Dit ligt aan het Li-Iontype dat alleen boven +22°C eigenlijk goed werkt.
Overigens leveren alle deuropenerfabrikanten ook 12-voltkastjes uit met een los drukknopje op het dashboard en die halen soms wel de 100 meter nog.
Nog een oplossing die goed werkt is in je zender een los uithangend draadje van 15 cm lang laten uithangen en binnenin aan de zenderuitgang is gesoldeerd als vervanging van het veel te korte zenddraadje: dit is toegestaan.
En als laatste mogenlijkheid kan ik nog geven het rare koollaagje dat in afstandbedieningen als "kontakt" wordt gebruikt: ook dit laagje blijkt onder de 20°C niet goed te functioneren en moet een echte drukker erin geboord worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een weinig voorkomend probleem ligt soms in het niet op elkaar afgestemd zijn van de zend/ontvangst frequentie. Dit kan enkel met de juiste apparatuur opgelost worden want elke poortopener heeft behalve zijn draaggolf ook nog een eigen code die gesuperponeerd is op die draaggolf. Werk voor een kenner dus, een electronieker of zendamateur uit je vriendenkring kan hier zeker bij helpen. Succes.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vergeten vermelden dat die draaggolf op 27,195 mHz zit. Dit is de fameuze CB-band waar dus de "bakskes" op zitten en het dus niet onmogelijk is dat er zo iemand in jouw buurt geweldig kan storen door jouw zendertje weg te drukken.