Een driefasig lichtnet is een drievoudige stroomvoorziening van wisselspanning waarbij de fase van elk van de spanningen telkens 120 graden verschoven is.
Dus op het moment dat de spanning op fase 1 hoog is, dan is de spanning op de twee andere fasen juist negatief, bij de ene stijgend en bij de andere dalend.
Het voordeel van een dergelijk net is dat je er makkelijk eenvoudige elektromotoren op kunt laten draaien, een ander voordeel is dat de nuldraad van een dergelijk net dunner kan zijn omdat de stroom die een fase levert door de andere twee gedeeltelijk of geheel weer afgevoerd wordt.
Bij elektriciteitstransport heb je daarmee een besparing van koperdraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk geantwoord hoor maar er staan toch een paar vreemde zinnen in.
"Dus op het moment dat de spanning op fase 1 hoog is, dan is de spanning op de twee andere fasen juist negatief"
dit slaat nergens op.
en dat besparen van koperdraad geloof je toch zelf niet.
tussen 2 fase staat 400 volt. tussen 1 fase en de nul staat 230 volt daarom kan de nuldraad dunner zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo vreemde zinnen? in het grafiekje kun je zien dat als de blauwe sinuslijn E1 maximaal is de gele E3 juist aan het dalen is in het negatieve gebied en de paarse lijn E2 juist aan het stijgen in hetzelfde negatieve gebied.
Het klopt inderdaad dat de spanning tussen de fasen 400V is en de spanning tussen 1 fase en de nuldraad 230V.
Dankzij het feit dat de spanningen 120 graden achter elkaar aan lopen zal de stroom die door 1 positieve fase geleverd wordt via het sterpunt (nuldraad) voor een deel weer door de andere twee (negatieve) fasen worden opgenomen.
Alleen als er maar één fase belast wordt dan moet de nuldraad de hele stroom afvoeren die door die fase geleverd wordt.
Bij het lichtnet streeft men er altijd naar om de drie fasen gelijk te belasten zodat de nuldraad aanmerkelijk dunner kan zijn dan bij een enkelfasig net.
Om die reden zijn bij hoogspanningsleidingen de nuldraden zelfs geheel weggelaten, omdat bij zeer veel aangesloten gebruikers het gemiddelde van alle belasting op elke fase vrijwel gelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je bij 230 V dunnere draden zou kunnen gebruiken is overigens wel weer onzin: juist bij lagere spanning heb je een grotere stroomsterkte nodig om hetzelfde vermogen te transporteren.
De draaddikte zou dus juist dikker moeten zijn bij 230 V i.p.v. 400 V.
Het is trouwens geen kwestie van geloven, ik heb deze theorie hier in Delft op de TU onderwezen gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon een goed antwoord. +1
Dit wordt ook wel drie fasen-.draai- of krachtstroom genoemd, waarbij de fases 120 graden t.o.v elkaar verschillen.
Onderstaande link geeft een duidelijke uitleg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi gast95519,

het antwoord is al gegeven, maar het kan eenvoudiger.
het zijn drie wisselspanningen van 230V, die op de een of andere manier 'samenwerken' met elkaar.

een wissel spanning, de naam zegt het al, wisselt voortdurend van grootte en richting (polariteit).

wanneer je deze drie spanningen zodanig opwekt, dat steeds twee spanningen samen even groot zijn als de derde, maar dan tegengesteld, heb je de situatie waarover we praten.
dit hele zooitje laat je ronddraaien en je hebt 'draaistroom'

verder is het wiskunde, ik weet niet hoe goed jij hebt opgelet bij de goniometrie lessen, vectorreel optellen en aftrekken en
imaginair rekenen?

als bovenstaande wiskundige kreten je niet onbekend zijn, dan kan ik wat verder vertellen.

groeten, Dré