Wat houden die pieptonen in je vroeger hoorde op de oude radio's?

Misschien is dit typisch Amerikaans, maar vroeger(?) als je op een radiozender afstemde hoorde je allemaal pieptoontjes, voordat de zender goed afgestemd was. Per zender was het anders

Dit hoor je ook op de Playstation Portable (PSP) als je daar naar de Internet Radio Player gaat en een zender kiest.

Iemand die er meer uitleg over heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit is niet Amerikaans, maar gewoon radiotechnisch.
Als je afstemt op een zender pik je een signaal op met een bepaalde frequentie, de draaggolf. Het geluid dat je wilt horen wordt veroorzaakt door sterktewisselingen in de draaggolf. Maar door interferentie van verschillende draaggolven kan er een in sterkte wisselende golf ontstaan die die als piep wordt weergegeven.
Een radiotoestel is maar een apparaat dat weergeeft wat er door de spoelen en condensatoren heen komt.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig hoor je ze niet meer. Op oude radio's nog wel dus?
Reddie
12 jaar geleden
Op oude radio's wel, ja.
Op de nieuwe radio's zit geen afstemknop. Er zit een computer in die de golflengtes voor je afstemt. Terwijl die dat doet worden geluiden door diezelfde computer geblokkeerd. Die computer beoordeeld ook of het geluid wel een *zinnig* geluid is. Pas dan geeft hij het geluid door.