Hoe installeer je een IR klantensensor?

Heb een IR klantensensor (ontvangstunit, speaker, adapter en apart de reflector). Een soort van winkelbel dus.
Nu moet de reflector ongeveer 3 meter verderop komen, maar het lukt me maar niet om de straal te volgen en de reflector op de juiste plaats te monteren.
Uiteraard wordt de straal niet onderbroken, er staat niets in de weg.

Heeft er iemand tips hoe je de juiste plek kan vinden?

Enig beschikbaar gereedschap: standaard kantoorartikelen en een rolmaat. Daar moet ik het echt mee doen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Test eerst de werking van de IR-lichtsluis met een korte afstand, houdt de reflector recht voor de IR-zender op een afstand van 30 cm en dek hem af, de bel moet dan klinken.
Er bestaan twee soorten lichtsluis, de versie met een onzichtbare lichtbundel en een versie met een rode lichtbundel.
Bij de zichtbare bundel kun je zien waar de bundel op gericht is, eventueel kijk je tegenover de zender waar je zelf het licht kunt zien.
Het is zaak dat je de zender met het haakse plaatje verstelbaar monteert, de zender moet je exact kunnen richten.
De stand van de reflector op de plek waar de bundel op gericht is, is minder belangrijk, de reflector stuurt het licht altijd terug in de richting waar het vandaan kwam, zelfs als de reflector onder een hoek staat.
Als de afstand tussen zender en reflector te groot is dan zal de straal te weinig teruggekaatst worden om nog door de zender waargenomen te worden.
Je kunt na montage van de zender ook de (onzichtbare) bundel volgen door de reflector steeds verder tegenover de zender te houden en controleren of de bel blijft werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan hij wel 3 meter overbruggen? (heen en weer via de reflector is dit dus al 6meter) Wat is volgens de beschrijving de maximale afstand tussen de reflector en de sensor?

Verder zal het toch een kwestie van proberen zijn, of je moet een mooie rechte lat ofzo hebben die je langs de sensor kan houden, dan kan je ongeveer zien waar hij terecht komt met zijn straal.