Laat een beamer de kleuren één voor één zien?

Ik zat vandaag bij een presentatie waarbij een beamer werd gebruikt. Vanaf mijn plek keek ik schuin van voren in de lens van de beamer.

Tijdens de discussie keek ik soms van de persoon die links achter de beamer zat, naar de persoon die rechts achter de beamer zat, en andersom. Tijdens het bewegen van mijn ogen zag ik geen witte lichtvlek in de lens van de beamer, maar twee of drie lichtvlekken naast elkaar. Die lichtvlekken hadden de elementaire kleuren blauw, groen en rood.

Het lijkt er dus op dat de beamer de kleuren één voor één weergeeft.

Waarom werkt dat zo? Waarom niet alledrie tegelijk?

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De beamer geeft zeker niet deze drie kleuren achter elkaar weer volgens mij. Het beeld wordt sowieso opgebouwd uit deze drie kleuren, net als een TFT scherm.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb het nog eens goed nagelezen en ik denk dat je een DLP beamer hebt. Daarbij worden de kleuren inderdaad gemengd doordat de kleuren afzonderlijk worden belicht. Er zijn ook duurdere typen die het wel tegelijk kunnen projecteren.

Voor een volledige uitleg, zie de link naar het artikel op wikipedia.

Toegevoegd na 7 minuten:
quote: "Nadeel van DLP projectie met een enkele DMD en een kleurenwiel is dat een beeld niet als geheel wordt geprojecteerd maar telkens in opeenvolgende RGB kleuren. Mensen die hiervoor gevoelig zijn kunnen dit waarnemen als "regenboogeffect" (rainbow effect) als de ogen snel het beeld aftasten. Vooral bij heldere objecten (en witte ondertitels) ziet men dan randen in de kleuren rood-groen-blauw: de regenboog. Door verhoging van de rotatiesnelheid van het kleurenwiel of door meerdere malen de RGB-kleuren als segmenten op het wiel te plaatsen, kan dit effect goeddeels worden gecompenseerd maar niet compleet verwijderd. Voordelen van de DLP projectiewijze is de grotere kleurgetrouwheid van het beeld en minder opvallende beeldpunten"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Beste antwoord, niet vanwege je oorspronkelijke antwoord, maar vanwege de correctie in je eerste toevoeging.

Andere antwoorden (3)

Het geprojecteerde is een combinatie van de primaire kleuren ze worden dus wel overelkaar heen geprojecteerd
dus niet 1 voor 1 in feite zie je eigenlijk drie stralen die tot 1 beeld wordt gevormd dus constant
wellicht gaat wel de stralen uit en aan maar dan ook tegelijkertijd in het frequentie van min 50 hertz meestal hoger
capthavoc
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Als ze tegelijk aan en uit zouden gaan, zou ik geen drie naast elkaar liggende kleurenvlakken zien als mijn ogen van links naar rechts met grote snelheid de projectielens passeren. Dat kan alleen als de beamer de drie kleuren één voor één weergeeft, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt inderdaad. Je hebt het goed gezien.
capthavoc
14 jaar geleden
Dat is een stukje vertraging je oog kan dat niet zo snel opmerken dat de kleuren aan en uit zijn Misschien een testje kijk maar eens naar een gewoon lamp die op 50 hertz wisselspanning werkt als je er recht tegen aan kijkt zie je geen flikkering.
maar als je vanuit je ooghoeken kijkt kan je de flikkering net zien (met een beetje mazzel niet iedereen heeft het)
je ogen zijn daar iets gevoeliger maar waarschijnlijk heeft die beamer toch een iets hogere freq en dat volg je niet.
en de lens vertekent het ook nog eens een beetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een DLP projector met één roterende spiegel wordt het beeld wel degelijk (snel) per kleur geprojecteerd en is dit iets wat je kunt zien. Bij gewone LCD projectoren of hele dure DLP projectoren treed dit niet op.
capthavoc
14 jaar geleden
Treed dat dat niet op door de spiegel ?
ik kan me vergissen hoor zo kundig ben ik ook niet op dit gebied, ik baseer me een beetje op wat ik van tv weet .
maar je kan zeker gelijk hebben
weer wat geleerd
Cryofiel
14 jaar geleden
Die lamp zie je inderdaad knipperen. Bij een LED- of TL-lamp trouwens beter dan bij een gloeilamp. Maar: die knippering is altijd dezelfde kleur. Dus je ziet hem gelig wit knipperen. Bij de beamer zie ik duidelijk verschillend gekleurde vlakken *naast* elkaar. Vanwege de beweging van mijn oog moeten die kleuren dus *na* elkaar zijn geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Capthavoc: LCD beamers (de wat oudere typen) werken net als een LCD TV. De kleuren worden tegelijk gemengd. Maar met de DLP projectoren (zie mijn antwoord) is dat niet het geval. De ronddraaiende spiegel geeft ze eigenlijk een voor een weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even om verwarring te voorkomen, het is geen roterende spiegel, het is een roterend kleurenfilter. Op de engelse wikipedia is een afbeelding van dat kleurenfilter te zien : http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Light_Processing.
Verder is er nog een hele mooie website waar een DLP projector in detail wordt uitgewerkt: http://www.hometheatermag.com/frontprojectors/704dlp/
Nee hoor, gewoon gelijkertijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad een DLP projector. Dit is een prachtig apparaat. In een DLP projector zitten miljoenen spiegeltjes die ieder 2 kanten op kunnen schijnen. De ene kant reflecteerd het licht van de lamp naar het projectorscherm (resulterende in een witte pixel) en de ander kant in de beamer waar het licht wordt geabsorbeerd. Als 1 zo'n spiegeltje heel snel heen en weer beweegd resulteerd dat in een grijze pixel (50% wit 50% zwart). Zo kan de spiegel alle grijswaarden weergeven.
Om kleuren te kunnen weergeven grebruikt men een ronddraaiende schijf met 3 kleuren, (1/3) rood, (1/3) groen en (1/3)blauw. Als men nu de gereflecteerde beelden op zo'n manier timen dat het rode beeld overeenkomt met het rode filter en verder, dan heeft men een volledig kleurenbeeld als de schijf maar snel genoeg draait. Als de schijf en de gerelateerde spiegeltjes in slowmotion werken, ziet men achtereenvolgens rood, groen en blauw als beeld verschijnen. Door de enorme snelheid worden deze 3 kleuren gecombineerd tot wit (indien alle spiegeltjes richting projectorscherm reflecteren bij alle 3 kleuren).
Je heb dus helemaal gelijk dat de beamer de kleuren één voor één laat zien.