Is elk moederboord 'compatible' met elke voeding?

Hallo, ik zojuist een paar onderdelen vervangen in mijn computer. Zo ook het moederboord. Nadat ik dat heb gedaan deed mijn voeding het plotseling niet meer. Ik heb toen een voeding uit mijn vaders pc gehaald en toen deed hij het gelukkig weer. Dus ik heb een 730W voeding gehaald en alles aangesloten (ik zou niet weten wat ik vergeten ben) maar toch gaat mijn pc niet meer aan. Het lijkt alsof de voeding geen 'seintje' krijgt om aan te gaan. Mijn vraag is nu of elk moederboord elke voeding ondersteunt. Zit nu met een groot probleem. Foto's van moederboord + voeding meegepost!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Behalve dikke draden bevatten de beide vlakstekkers ook enkele dunne stuurdraden, ze zitten helemaal aan de zijkant van de vlakstekker. Deze draden lopen via, via naar de aan/uitdrukknop aan de voorzijde (dergelijke computers kunnen ook automatisch opstarten, bv. een seintje uit een faxmodem) - en waarschijnlijk gebruik je nu een degelijk ouderwetse In/uitschakelaar.
Je zal inderdaad die dunne printspoortjes moeten volgen hoe dat in de vorige versie precies zat. In de meeste gevallen staat er 5 volt op deze pinnen. Pak eens een weerstand van pak 'em beet 200 Ω en leg ze één voor één eens tegen massa en kijk eens wat er gebeurd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan gerust zijn dat je moederbord zelf defect is.Je kan misschien die andere onderdelen eens verwijderen(de kaarten) en dan de computer gewoon starten.Zo weet je in ieder geval zeker dat het niet in een kaart zit.Dan moet de CPU koeler gewoon gaan draaien.Doet hij dit niet dan kan je er gerust vanuit gaan dat het moederbord defect is.Probeer het desnoods ook nog eens een keer op de voeding van je vaders PC.Het zal niet het eerste nieuwe moederbord zijn wat defect al is bij aankoop,daar het mij ook al eens overkomen is.Verder mag ik aannemen dat je alle stekkers en pennetjes op de juiste plaats op het moederbord volgens het bijgeleverde boekje gestoken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij volgens jouw zeggen geen seintje krijgt om aan te gaan
dan is dat meestal ook het geval
de voeding ventilator hoort aan te gaan als je de on off knop gebruikt als dat niet het geval is zit dus die aanstuur draden niet goed ?
dat is dus het positieve mogelijke antwoord

maar als dat goed zit en hij wil helemaal niets dan is er toch iets flink mis met je moederbord vrees ik

tip: probeer je oude moederbord als dat nog werkte tenminste ??

Als de voedingstekkers passen werkt je pc er gewoon mee
ook al zou het een te lage wattage zijn,.... aan zou hij gewoon moeten gaan
met veel fouten misschien maar hij gaat in elk geval aan.

dus hopelijk is het alleen die aanstuur draad naar je on of knop en of de led voor de hd aktie

Tip:

Het bouwen van een pc is iets dat je niet vaak doet
en inderdaad ook ik heb meegemaakt dat een moederbord al kapot was
gelukkig dezelfde dag weer teruggebracht en werd meteen herstelt (nieuw moederbord)

Het is makkelijker voor een pc boer een moederbord geruild te krijgen in garantietijd
dan een prive persoon en scheelt heel veel gedoe aangezien hij altijd wel andere borden bij de hand heeft. van dezelfde kwaliteit.

ik laat mijn pc altijd door een pc boer in elkaar zetten
dus enkel de basis
dus kast moederbord CPU ventilator/ voeding en kleine stripje geheugen en onb videocard of eventuele kleine videokaart die ik hem geef
voor een minimale bios test
op die manier heb je gewoon een redelijk garantie dat de basis onderdelen werken.

De rest bouw ik er dan zelf wel in
extra geheugen dvd HD etc

kan je een hoop geld en gedonder schelen.

ik weet nog hoe ik zweette toen ik voor de eerst keer een AMD cpu opstartte en de ventilator vergat ;)

poef weg cpu, gelukkig was dat het enige

wellicht heeft de techniek me ingehaald met betere beveiling
en minder draden die je goed moet plaatsen zo vaak bouw ik ze niet meer vanaf scratchs
maar ik heb er trauma' s aan overgehouden ;)
hopelijk bespaar je je dit hiermee
capthavoc