Bij een wisselschakeling gaat de lamp pas branden als eerst beide schakelaars zijn bediend , wat is hier fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.5K

Antwoorden (3)

Vergeet niet de stroom [via de zekeringen, ook wel stoppen genoemd] uit te zetten voordat je iets doet!
De draadjes zitten verkeert op tenminste 1 van de schakelaars.
Als je kleur codering klopt van je bedrading dan heb je op 1 van je schakellaars 1 bruine en 2 zwarte draden. De bruine draad daar staat altijd stroom op, op de zwarte draden als de schakelaar in de juiste stand staat.
De twee zwarte draden gaan naar de volgende schakelaar, en vanaf die gaat er 1 naar de lamp [waarop ook een blauwe draad aangesloten hoort te zijn].
Wat er [waarschijnlijk] fout zit, is dat je 1 van de schakelaars hebt los gemaakt, en de draadjes verkeert hebt terug gezet.
Vergeet niet de stroom [via de zekeringen, ook wel stoppen genoemd] uit te zetten voordat je iets doet!
Allereerst zou je de draden op de ene schakelaar van plek kunnen wisselen. Mocht dat niet tot een beter resultaat leiden, dan de oefening herhalen, tot het correct werkt.
Vergeet niet de stroom [via de zekeringen, ook wel stoppen genoemd] uit te zetten voordat je iets doet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe herken je op een wisselschakelaar de fase aansluiting?
Dat is het ene aansluit punt waar of de bruine draad op moet (bij d eene schakelaar) , of de ene zwarte naar de lamp (bij de andere schakelaar? Staat er niet altijd een P oid bij die ene aansluiting? De twee zwarte draden die tussen beide schakelaars lopen, mogen wel verwisseld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, op oude schakelaars is de aansluiting voor de bruine draad of de zwarte draad die naar de lamp gaat met een P gemerkt.
Bij moderne schakelaars is het vaak een rode klem waarmee je de draad uit de klem kunt lossen.
Wat je fout hebt gedaan is zo niet te zeggen maar in een eerdere vraag staat het schema zoals het moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk of
a: een verkeerd type schakelaar
of
b: de schakelaar verkeerd aangesloten.

Op een wisselschakelaar zit een zogenaamd "p-contact" dit contact is degene die altijd ingeschakeld is (het draaipunt van de schakelaar).

deze moet je van de ene schakelaar op de voeding en van de andere op de verbruiker aansluiten. waarschijnlijk heb je deze met een ander contact verwisseld.