Kan het lichtnet het wel aan als we allemaal overstappen op ledlampen?

Ik heb me laten vertellen dat spaarlampen en TL-balken het lichtnet vervuilen, maar dat LED-lampen dat nog in veel ernstiger mate doen. Wat is hierover de waarheid, wat staat ons te wachten aan problemen met al onze andere elektrische en elektronische apparatuur?

14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Wellicht is dat alleen bij een verkeerd type ledlamp? zie bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om het positieve beeld van LED TL niet te verstoren, worden netvervuiling, blindstroom, en harmonische vervuiling vaak niet vermeld.
Toch mag u er vanuit gaan dat u hiermee te maken krijgt, zoals bijvoorbeeld de toename van energiekosten door harmonische vervuiling en het heet worden van nulleiders door forse blindstroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
bedankt voor dit antwoord!

Andere antwoorden (2)

Het lichtnet vervuilen? Krijgen we dan stinkende stroom?
Volgens mij is het juist zo dat de druk op het lichtnet afneemt door de led-lampen, aangezien het stroomverbruik beduidend lager is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aaa batterij kan een Ledlamp van genoeg stroom voorzien, ik zie niet in waarom led opeens zo'n energieslurper zou zijn.

Ik geloof het niet, het zal wel een broodje aap verhaal zijn geweest ben ik bang.