Als je bedoelt dat je lampen met behulp van een computerprogramma kunt aansturen dan heb je daar verscheidene mogelijkheden voor.
Naast de software heb je dan een interface (dongel) nodig die DMX 512 signaal opwekt voor het aansturen van de lichtdimmers.
Op bijgaande link een voorbeeld van zo'n programma:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 'lichten mengen', bedoel je wellicht kleuren mengen. Daarin heb je nog eens onderdelen (bijv. verfkleuren versus licht via een prisma nogmaals breken).

Als programmeur heb ik hier dikwijls mee te maken, en dan verwijs ik graag naar het volgende bijv. in Windows 7 (en dikwijls vorige Windows versies ook - Linux en Mac hebben dit op een andere wijze).

Op http://logocom.be/goeievraag/2011-12-28-lichtkleuren-mengen-goeievraag.png plaatste ik het icoontje om dos-toepassingen uit te voeren in een 32-bit omgeving, zoals Start - Uitvoeren en dan 'CMD' (command) typen. Je krijgt dan een venstertje met meestal zwarte achtergrond en wit lettertype, en je kunt gaan 'lichtmengen' als je op het systeemvakje links boven klikt, dan naar Eigenschappen gaat, en dan het (in deze Win 7 starter van Aldi Medion net-pc van 225 EUR vierde) dialoogkader 'Kleuren':

1. Rood - Groen - Blauw krijg je dan en merk hier al het verschil met sommige andere mengkleuren.

2. Schermachtergrond is... zwart. Dus 0 - 0 - 0.

3. Popuptekst is paars. Dus 128 Rood - 0 Groen - 128 Blauw.

4. Pop-upachtergrond is wit. Dus 255-255-255.

Nog een truc die ook bij het verfmengen van belang is: Pastelkleuren maak je met héél veel wit (256). Als je somber wil werken of contrastrijk met wit, moet je laag gaan.

Een laatste spelletje: zie eens hoe je wiskunde hier ook kunt toepassen met kleuren (de een + de ander = 255/256).

Waarom 256 (inclusief 0-waarde)?

Computers rekenen nog altijd met 2, dus

256 = 2 tot de macht 8, dus als je 8 binaire eenheden hebt (elektriciteit = 1, geen elektriciteit is 0) krijg je een maximum getal op een rekenmachine met 7 eenheden van:

255 = 11111111 = 8 bits = 1 byte

Vanwege iemand die met kleurpotloden en verf rondloopt en overal de wereld schildert waar die grijs en zo glimlachen op de gezichten van de mensen tovert.

+JMVB