Omdat een koelkast niet "zomaar" koelt. Hiervoor is een koelsysteem ingebouwd wat niet uit zichzelf werkt. Er is een pomp die het koelmiddel rondpompt en dat is het geluid wat je hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De motor hoor je brommen als die bezig is met het verlagen van de temperatuur.
Amadea
12 jaar geleden
Als de koelkast op de ingestelde temperatuur gekomen is, zal hij afslaan.
Als die temperatuur weer te hoog dreigt te worden slaat hij weer aan. Dat aanslaan hoor je als een geluidje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan 2 redenen hebben.
Het ligt er ook nog aan hoe oud je koelkast is.
Het aan en afslaan van de motor ,kan enig geluid veroorzaken.

De achterwand van je koelkast die wordt koud,en dat is krimpen.
Daarna ontdooit hij weer,dus wordt warm.
Dit kan wel eens een geluid veroorzaken.
Het geluid van uitzetting,,en inkrimping.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koelkast is eigenlijk een heel simpel apparaat.

Het heeft een compressor die gas op een bepaalde druk samenperst. Daarnaast, een (meestal) aluminium plaat in de binnenkant waarin de druk "wegvalt" waadoor de plaat warmte onttrekt. Dus als de koelkast "koelt" is deze steeds bezig met gas samenpersen en de druk weer laten wegvallen.
Deze pomp (compressor) maakt een brommend geluid en soms resoneert het een beetje als de rubbers waarop de pomp staat versleten zijn.

Als de ingestelde temperatuur bereikt is, die je met de thermostaat (automatische schakelaar) hebt gekozen zal de pomp afslaan. Soms hoor je een klik als dat gebeurt en zal het brommend geluid ophouden. Stijgt de temparatuur dan slaat de pomp weer aan.

Soms is er een beetje te weing gas in het systeem aanwezig waardoor je het geluid van een stromende vloeistof hoort