Rondom de aarde zweven een heleboel sattelieten die een naukeurige klok aan boord hebben (Atoomklok). Van deze sattelieten is bekend hoe ze vliegen, en waar ze dus op elk moment van de dag zijn.

Je GPS ontvangt van deze sattelieten continue een bericht, met hierin de naam en het tijdstip van verzenden. Dit gebeurt van minimaal 3 sattelieten. Liever meer, tegelijk. Door de verschillen in tijden van versturen bij binnnenkomst te vergelijken, kan de GPS uitrekkenen wat de positie is ten opzichte van elke satteliet (Immers, er verstrijkt tijd tussen het versturen en het ontvangen). Dit verschil in tijd, gecombineerd met de locatie van de sattelieten levert je een positie op.

Het proces heet triangulatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook http://www.trimble.com/gps/howgps-anim00.shtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Veel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een navigatiesysteem. Maar ook mobiele telefoons en handcomputers beschikken steeds vaker over zo’n systeem. Een navigatiesysteem helpt bij het bepalen van de route naar de bestemming. Om dat te kunnen doen is het om te beginnen van groot belang dat je weet waar je precies bent. Daarvoor is een GPS-ontvanger nodig.
GPS is de afkorting van de Engelse term “Global Positioning System”, in het Nederlands vertaald als “Wereldwijd Plaatsbepalingsysteem”.
Het systeem bestaat uit een groot aantal (minimaal 24) satellieten die in een baan om de aarde draaien. Deze satellieten zenden radiosignalen uit. Via een zogenaamde GPS-ontvanger kun je deze signalen op de grond ontvangen. De GPS-ontvanger kan aan de hand van de signalen met verbazingwekkende precisie bepalen waar de ontvanger zich bevindt.
Naast de satellieten en de GPS-ontvangers zijn er ook nog een aantal grondstations. Deze helpen bij het vaststellen van de locatie van de satellieten.
12 jaar geleden
Voor het GPS systeem zijn er 24 satelieten beschikbaar die in zeer hoge banen zitten, zodat de kans dat ze goed waarneembaar zijn. De banen volgen een vlak dat schuin op het vlak van de evenaar staat. Op onze breedtegraad zijn er ongeveer 7 tot 10 satelieten op elk moment zichtbaar. Deze satelieten zenden drie zaken uit: De positie van de sateliet (lat, lon, r), de tijd en een grove aanduiding van de positie van de andere satelieten op dat moment (ephemeriden).
In de bron staat alles erg helder uitgelegd met nog veel meer wetenswaardigheden over de satelietbanen, tijdscorrecties en dergelijke.
Omdat de klok in je ontvanger niet erg betrouwbaar is heb je 4 satelieten nodig om je positie te bepalen. De tijd en de positie van de satelietsignalen gecombineerd met de tijd van de ontvanger leveren een cirkel op. Uitrekenen van de positie met behulp van de derde sateliet laat nog twee punten over. Het punt dat het dichtst bij het aardoppervlak staat wordt gekozen als eerste schatting van de positie. De afstand tussen dit punt en de vierde sateliet en de afstand tussen ontvanger en sateliet zullen verschillen en deze afwijking wordt gebruikt voor een tijdscorrectie van de ontvanger. Nu wordt de procedure met de gecorrigeerde tijd opnieuw doorlopen en krijg je een vrij nauwkeurige positiebepaling.