Hoe kan mijn audio plug opeens smelten?

Vandaag smolt opeens het witte plugje
achterin mijn tv. Die van het audio gedeelte. (wit en rode plug) het stonk
en er kwam rook vanaf, zo kwam ik erachter.

Mijn vraag is: hoe kan dit?
Er zit zooo weinig spanning op...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luisterde je toevallig naar Heavy Metal oid....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee :P, eigenlijk niets bijzonders
capthavoc
12 jaar geleden
oei doet je tv het nog?
klinkt wel vrij ernstig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tv doet het, alleen de kabel is stuk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt alsof er toch ergens kortsluiting is geweest. Raar.

Het beste antwoord

Er heeft dan stroom gelopen via de afscherming, die is verbonden met de aarde.
Als de TV aangesloten is op een andere aarde dan de audio-apparatuur dan kan een spanningsverschil tussen beide aarden een stevige stroom doen lopen.
Ook bij een klein spanningsverschil kan al een stevige stroom lopen, de weerstand van de aardverbindingen is als het goed is zeer laag.
De audio-spanning op de middenpen van de plug kan niet de oorzaak zijn, door de veel hogere in- en uitgangsweerstand van deze aansluitingen kan inderdaad geen grote stroom lopen.
Ook als de TV met een platte stekker ongeaard is aangesloten op het lichtnet dan is er via de afscherming van de kabel nóg een aardverbinding.
Koppel alle verbindingen tussen TV en audio-apparatuur los en probeer uit te zoeken waar de stroom vandaan komt door de spanning te meten tussen een betrouwbare aarde en de tulpaansluitingen op de afzonderlijke apparaten. (buitenkantje, niet de middenpen)