hoe sluit ik mijn plafond lamp opnieuw aan?Heb 2 groene draden en 2 zwarte. in het plafond 1 blauwe en 1 zwarte

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De lamp sluit je aan op de blauwe en zwarte draad in het plafond.
De schakelaar moet waarschijnlijk een wisselschakelaar zijn, de groene draden gaan dan samen onder de P-klem, de beide zwarte draden aan de twee wisselcontacten.
Er is waarschijnlijk nog een schakelaar waarmee de lamp bediend kan worden in de z.g. hotelschakeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van een wisselschakelaar is mij niets bekend.Maar door op de voorgestelde wijze de 2 zwarte draden aan een stekker te bevestigen heb ik nu eindelijk licht. Nu nog aan het plafond bedankt!!

Andere antwoorden (1)

uit plafond: zwart = schakeldraad, blauw = nuldraad.
maak de 2 groene vast aan de blauwe en de 2 zwarte aan de zwarte. Gebruik kroonsteen of lasdop (dan wel eerst solderen uiteinden).

Toegevoegd na 12 minuten:
http://www.fetimprofessional.nl/documents/Airpro_schakelbord1.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groene draden met blauwe verbinden is een slecht idee: groen is de oude kleur voor fasedraad, blauw de nieuwe kleur voor nuldraad.
Zelfs als de groene draad eigenlijk groen/geel is dan moet je ze nog niet met blauw verbinden: groen/geel is aarde, verbindt je die met de nul dan zal regelmatig de aardlekschakelaar uitvallen.
Soepel snoer liever niet solderen en in een lasdop stoppen, altijd kroonsteentjes gebruiken.
Dat is ook veel handiger als je de lamp nog eens wilt vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt voor de lamp niet uit, al komen er roze of rood-met-witte-stippen draad uit. Gewoon de kleurtjes bij elkaar houden. Kan uit de vraag niet opmaken of er soepel snoer uit de lamp komt (maar dan is solderen idd niet nodig).