DLNA is een standaard om media op je thuisnetwerk te delen en af te spelen. Als een TV DLNA heeft, en je hebt een server met DLNA dan kun je foto's, audio en video vanaf die server bekijken. Ook PC's met Windows 7 hebben deze functionaliteit, maar die moet je eerst aanzetten (want om zomaar alles te sharen is een beveiligingsrisico)

Toegevoegd na 16 minuten:
Het basisprincipe van DLNA (en eigenlijk ook UPnP waar het op gebaseerd is) is dat je een bron van media (server), en een afspeelapparaat (renderer, bijvoorbeeld je TV) hebt die aangestuurd worden door een controller. Apparaten kunnen al die functionaliteiten tegelijk in zich hebben, bijvoorbeeld een PC kan alledrie tegelijk zijn, terwijl een TV meestal alleen een renderer is (of een Player, dan is het een renderer en controller tegelijk). De onderliggende standaard van UPnP wordt gebruikt zodat apparaten zich via het netwerk kunnen aankondigen, zodat ze elkaar en de media die ze aanbieden kunnen vinden.

Voorbeelden van servers: PC's, NAS (network attached storage), sommige media players
Voorbeelden van renderers: TV's , PC's, digitale fotolijstjes, digitale "radio", smartphones
Voorbeelden van controllers: TV's, applicaties op je PC of op je smartphone

DLNA wordt steeds verder uitgebreid en kan tegenwoordig ook printers aansturen. Ook kan het gebruikt worden om b.v. je digitale TV decoder op afstand te besturen (er zijn helaas nog geen (weinig?) apparaten die dit werkelijk kunnen, maar het zit wel in de standaard)
gvrox
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Digital Living Network Alliance

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance

Non-profit organisatie die het standaardiseren van mobiele telefoons wilt bevorderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mobiele telefoons? Gewoon elk apparaat met een netwerk aansluiting.
DLNA kan de afkorting zijn voor meerdere dingen.

bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance

Het kan met electronica te maken hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus je had de vraag beter kunnen stellen. DLNA staat voor meerdere betekenissen