Wat is dit voor een groene schakelaar bij deze stroomgroep?

De groene schakelaar, wat doet die precies?
In feite heb je dus per stroomgroep twee schakelaars, waarbij de ene direct met de andere meegaat, of ze kunnen los van elkaar worden geschakeld?

Wat dient die groene schakelaar voor? En hoe gebruik je het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.1K

Antwoorden (4)

Ik zie bij jou twee groene schakelaars. Dat zijn twee groepsautomaten, die je inderdaad onafhankelijk van elkaar kunt bedienen. Dat ze groen zijn betekent dat ze beschermd worden door een aardlekschakelaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je goed kijkt, dan zie je ook dat de bedrading van die twee groene automaten is verbonden met de aardlekschakelaar (dat ding met die blauwe knop).
De automaat met de witte knop wordt rechtstreeks uit het net gevoed (die metalen kroonsteentjes rechts onder)
escape
12 jaar geleden
Dat is de overspaningsbeveiliging speciaal voor die groep

zeg maar de stop
maar deze kan je hergebruiken als de storing is verholpen
je kan ze niet apart gebruiken.
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je beide omlaag zet, is de groep spanningsloos. Maar kan het kwaad als je alleen eerst de groene omhoog zet, en daarna de zwarte, of is dit het beste?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dus op een groep weer spanning wilt zetten... Of kan je ze beter tegelijkertijd omhoog doen.
capthavoc
12 jaar geleden
nee hoor het heeft geen zin ze apart te bedienen
je kan alleen de zwarte niet aan krijgen als je niet eerst de groene meebeweegt
en de zwarte schiet gewoon terug als de groene niet is ingeschakeld
dus als je ze toch apart wilt bewegen eerst de groene en dan de zwarte
escape
12 jaar geleden
Het enige probleem is alleen dat er geen overspanningsbeveiliging in de deze groepenkast zit. Die heb ik eigenlijk nog nooit gezien in een groepenkast.
capthavoc
12 jaar geleden
ik noem het denk ik verkeerd dan
ik denk aan die ouderwetse stoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@capthavoc: Je bedoelt aardlekschakelaar
Een groep die door de aardlekschakelaar wordt beveiligd heeft twee schakelaars, een witte en een groene.
De witte is de schakelautomaat (de ' automatische stop') die uit slaat als je te veel stroom gebruikt.
De groene is de aardlekschakelaar, die uit slaat als er ergens stroom weglekt, b.v. als de buitenkant van de wasmachine onder stroom zou komen te staan. Als de groene uitschakelt neemt het dwarsgeplaatste metalen strookje ook de witte schakelaar mee, daardoor wordt de snapping van die groep uitgeschakeld.
Je moet dan beide schakelaars omhoog zetten om de spanning weer op de groep te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist wasmachines worden doorgaans aangesloten op een groep die niet via een aardlekschakelaar beveiligd wordt.
Ook een keuken is meestal niet op aardlek aangesloten.
Een aardlekschakelaar is juist bedoeld voor groepen waarop niet-geaarde apparaten zijn aangesloten, geaarde groepen zijn door de randaarde reeds voldoende veilig.
De automaat met de witte knop is dus voor een geaarde groep, de beide groene schakelaars zijn via de blauwe aardlekschakelaar aangesloten, zoals escape al juist beschreven heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kooskn. Dit heb je fout. Alle natte groepen, waaronder juist keuekens en wasmachines moeten op een stopkontakt aangesloten worden met randaarde. Deze randaarde groepen moeten altijd beveiligd worden met een aardlek van minimaal 30mA. Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt. Maar ik zou een husinstallatie die jij maakt niet vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 30mA randaarde op je wasmachine heb je goed kans dat de randaarde er elke week uitvliegt. Volgens mij heb je voor wasmachines en drogers aparte aardlekschakelaars van 50mA.
De schakelaars met de groene knoppen zijn de groepen die ook nog door een aardlekschakelaar worden beveiligd.
Meestal zijn dit de groepen van de keuken en de badkamer (natte groepen)

Toegevoegd na 32 minuten:
Er is geen verschil in werking tussen de witte en de groene schakelaars.
Het zijn enkel coderingen zodat je ze uitelkaar kan houden als de kast dicht zit.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een kleine aanvulling.
De automaten op de foto bestaan eigenlijk uit twee delen.
1ste deel, de zwarte schakelaar is het deel van de overstroombeveiliging (kortsluiting) en het groene of witte deel is de overbelastingsbeveiliging.
Als er langdurig teveel stroom door de automaat loopt wordt hij warm en schakelt uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist wasmachines worden doorgaans aangesloten op een groep die niet via een aardlekschakelaar beveiligd wordt.
Ook een keuken is meestal niet op aardlek aangesloten.
Een aardlekschakelaar is juist bedoeld voor groepen waarop niet-geaarde apparaten zijn aangesloten, geaarde groepen zijn door de randaarde reeds voldoende veilig.
De automaat met de witte knop is dus voor een geaarde groep, de beide groene schakelaars zijn via de blauwe aardlekschakelaar aangesloten, zoals escape al juist beschreven heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja zie mijn andere relaas KOOSKN. Ik heb nog geen huis gezien waarbij de keuken en wasmachine NIET via een aardlek beveiligd waren. (en gelukkig maar ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Haelenaar: wasmachines zijn van metaal en die zijn eigenlijk altijd geaard. Dus al zou daar een storing optreden, heb je een sluiting tussen fase en aarde en dan vliegt de zekering eruit. Een aardlekschakelaar is bij die nattegroepen feitelijk overbodig (maar geeft wel een fijner gevoel :-) ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aardlek reageert sneller dan een automaat. De automaat is bedoeld voor overstroombeveiliging. Dat je bij sluting naar aarde overstroom krijgt is niet altijd waar. Als de sluiting via water loopt zal niet meteen de automaat eruit gaan. De aardlek reageert al bij een lekstroom van 30mA. De automaat pas vanaf een kortsluitstroom van 16A.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PS. Ik ben engineer E&I in een fabriek. Ik verzorg oa ook de verdelers overal. Ik heb gezien dat bij een oude verdeler MET aarde maar nog zonder aardlek een man geelektrocuteerd werd door een lamp die in een plas water viel. Dus vertel mij niks over de waarde van een aardlek..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lamp een meestal ook niet geaard... (en dus is daar de aardlekbeveiliging geen overbodige luxe...).
Onder Riks antwoord gaf ik al aan dat voor wasmachines e.d. een 50mA aardlek meer zin heeft, omdat een 30mA er te vaak zo uit kan vliegen. Op de foto kan ik niet zien of het om een 30 of 50 mA aardlek gaat (maar dat is ook niet zo belangrijk).