kan ik een lamp met een stekker-snoer gewoon afknippen en direct aan de bedrading monteren die uit t plafon komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
38.7K

Het beste antwoord

Dat kan zonder problemen.

Wel aan een paar dingen denken.

Reeds genoemd: de stroom uitschakelen. NIET alleen met de lichtschakelaar, dat is soms NIET voldoende! Maar in de stoppenkast. Dan controleren of er echt geen spanning meer op de plafonddraden staat.

Reeds genoemd: gebruik een kroonsteentje.

En: zorg dat de lamp NIET aan het kroonsteentje hangt. Haal die draad door zo'n lampenophanggevel, dat je met een haak of een schroef in het plafond vastzet. Er mag geen trekkracht staan op de vier draden die aan het kroonsteentje vastzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zeer compleet antwoord. p.s. ik weet niet of het veel uitmaakt, maar ik sluit zwart aan op bruin en blauw op rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een lamp maakt het niet uit hoe-om je de bedrading aansluit. Als je een schakelaar opneemt in de draad tussen plafond en lamp, moet de spanningsvoerende draad degene zijn die wordt geschakeld. Maar er wordt zoveel gehobby'd in huis, dat je er niet van uit kunt gaan dat de kleurcodering nog klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u

Andere antwoorden (5)

Lijkt me niet bepaald veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhhh,
ik dacht dat de stroomkabel dan open en bloot lag.
Maar ik heb dus niet goed gelezen, OF het anders opgevat.
Ja hoor, dat is geen probleem mits je het maar veilig aansluit met een kroonsteentje.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt, het is niet veilig om de draadjes zomaar aan elkaar te knopen zonder kroonsteentje. Als toevoeging voor mevrkat: let er ook op dat je de lamp zelf niet aan het snoertje laat hangen, maar aan het plafond monteert. Het is een fout die je vaak ziet bij onervaren doe-het-zelvers, maar een kroonsteentje is niet bedoeld om gewicht te dragen.
In principe kan dat, maar zorg wel dat er geen stroom op de draden staat als je hem doorknip (ervaring) en ook niet op de bedrading uit het plafond. Het hangt wel af van het type lamp. Een staande schemerlamp is minderhandig om aan het plafond te hangen, dan een wandspot of plafoniere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het snoer doorknipt terwijl de stekker in een stopcontact zit, niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe kan dit inderdaad gewoon.

Gebruik idealiter wel kroonsteentjes om de draden met elkaar te verbinden, en zorg uiteraard dat de stroom van de draden die uit het plafond komen uitstaat(!)

Zie voor meer informatie bijvoorbeeld http://www.klusidee.nl/elektrisch/lamp-ophangen.php