Wat zijn de voor/nadelen van rechargeable batterijen ?

Wanneer kun je rechargeable batterijen het beste gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Er zijn alleen maar voordelen. En je kunt ze altijd gebruiken. Je moet wel letten op WELKE oplaadbare batterijen je koopt en dat je de batterijen in goede conditie houdt.

Zowel het milieu als het economische voordeel ten opzichte van alkaline batterijen is gigantisch.

Er is een nieuwe generatie oplaadbare NiMOH batterijen op de markt, o.a. van de merken Powerex en Eneloop, die geen last hebben van zelfontlading en iedere keer weer een voortreffelijke capaciteit leveren. En dan heb ik het over 2100-2200 échte mA's.
Waar je wel voor moet zorgen is dat je een goed laadstation hebt en niet zo'n simpel dingetje waar je ze enkel in kunt stoppen. De batterijen moeten nl. af en toe geheel ontladen worden en langzaam opgeladen (break in laadprogramma) om hun volle capaciteit te kunnen leveren.

Een klein nadeel is wanneer bepaalde apparatuur de spanning van een alkaline batterij verwacht en die niet krijgt. De werkspanning van oplaadbare batterijen ligt namelijk rond de 1,4-1,2 Volt en die van alkaline batterijen rond de 1,5. Veel apparatuur van vandaag de dag heeft daar echter geen last van er werkt prima met die iets lagere spanning, de ontwerpers hebben dan rekening gehouden met het gebruik van oplaadbare batterijen. Als voorbeeld bij moderne reportageflitsers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eigenlijk bij alles, behalve bij apparaten die veel stroom verbruiken (bijv digitale camera, dan moet je echt alkaline batterijen kopen).

De Aldi heeft de beste (Consumentengids) en de goedkoopste oplaadbare batterijen. Ik koop zelf alleen nog gewone batterijen voor mijn camera.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eigenlijk bij alles = Er zijn eigenlijk alleen maar voordelen...

Je hoeft niet steeds nieuwe batterijen te kopen, is beter voor het milieu en je hebt de aanschaf heel snel terugverdient, dit itt bv zonnenpanelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook andere apparaten, vaak merk je dat snel genoeg, als een apparaat niet goed werkt of snel uitvalt moet je gewone batterijen gebruiken.
Op alle apparaten die niet de batterij status weergeeft en vanzelf daarmee afschakelt als er een te lage batterij wordt 'gemeten'.
Dus zaklampen, scheerapparaten, klokjes, afstandsbedieningen, enz.

Bv. Digitale camera's meten de batterij spanning en de spanning van oplaadbare batterijen zijn van nature lager. Dus zo een apparaat zal veel te snel een lege batterij detecteren.

Voor de goede orde... Een gewone batterij heeft een spanning van 1.5V en een oplaadbare batterij heeft 1.2V.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor alles waarvoor niet veel stroom in een keer nodig is.
Dus niet voor flitsers, maar wel voor fietsverlichting, klokken, speelgoed, zaklaantaarns e.d.

Ook niet vor geavanceerde apparatuur, zoals digitale camera's en bv kamerthermostaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powerex IMEDION en Eneloop oplaadbare batterijen zijn verreweg superieur in flitsers boven alkaline batterijen. Bovendien is de techniek in deze batterijen zodanig dat er geen zelfontlading is. Je bent wel ietsje meer kwijt dan andere nikkelmetaalhydrydes zoals GP's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat is mooi. Maar dan heb je het niet over oplaadbare batterijen van de Aldi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Aldi schijnt wel LSD (Low Self Discharge) batterijen in hun assortiment hebben (of gehad), maar dat zijn ze niet allemaal. In dat opzicht is alle waar weer naar zijn geld. 7 euro verschil voor 4 AA's.
ik gebruik oplaadbare batt.in mijn digitale camera`s,ook in de flitsers.dit werkt prima.de batt.die ik gebruik zijn minimaal 2100mah.die gaan lang mee.het voordeel is dat je er lang mee doet.dat je op nachtstroom kunt opladen en dat je het milieu minder belast.nadelen zie ik niet.