Ik heb 1 lichtknop en wil 2 hanglampen ophangen. Kan dit? Uit het de muur komt een blauwe, bruine en geel/groene draad.

Het gaat om 2 hanglampen die ik dus op 1 schakelaar wil hebben. Op de lampen zelf zitten kroonsteentjes met 3 draadjes. Er staan tekentje op, maar weet niet goed wat het betekend.

Toegevoegd na 19 uur:
Graag in jip en janneke taal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De kleuren van de draden betekenen het volgende:
De bruine draad voert altijd spanning, de blauwe is de nul-draad en de geel/groene is de aardedraad.
Als je de lampen aan wilt sluiten dan moet je een schakelaar aansluiten op de bruine draad, vanaf de schakelaar ga je met een zwarte draad naar het kroonsteentje van de hanglampen, de blauwe draad verbindt je rechtstreeks naar de andere aansluiting op het kroonsteentje van de hanglampen.
De geel/groene draad verbindt je met beide lampen op de aansluiting van het kroonsteentje waar ook een geel/groene draad zit.
Als je beide lampen nog moet ophangen dan zou je ook een dubbele schakelaar kunnen gebruiken, je laat dan voor elke lamp apart een zwarte draad vanaf de dubbele schakelaar lopen, de blauwe draad splits je met een lasdop of wago-klem naar beide lampen, evenals de groen/gele draad.

Toegevoegd na 23 uur:
He tekentje op de kroonsteen is wellicht de aanduiding bij de groen/gele draad, dan is het een aanduiding voor de veiligheidsaarde.
Andere aanduidingen zijn doorgaans een L voor "live" en een N voor "neutral", de L heeft een zwarte of bruine draad, de N heeft een blauwe.
De draden naar de beide hanglampen moet je waarschijnlijk splitsen of doorverbinden, dat kun je met lasdoppen of met Wago-klemmen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed verhaal.
Kleine toevoeging, de zwarte schakeldraad moet dus naar beide lampen toe. Hetzij doortrekken van lamp 1 naar lamp 2, hetzij apart trekken vanaf de schakelaar. Zwart, blauw en geel/groen worden dus voor beide lampen paralel bedraad. Ik vind het wel een goeie om meteen 2 schakeldraden te trekken dan kun je beide lampen apart schakelen, misschien niet nu maar misschien later. Maar dat hangt ook van de situatie af, zijn het identieke lampen die eigenlijk altijd samen aangaan dan is dat natuurlijk niet nodig.