Een TL buis blijft maar flikkeren. Heb al starter en buizen vervangen..

Een TL buis die buiten hangt blijft maar aan en uit gaan. Ik heb dus al de starter en de TL buizen zelf vervangen.
Weet iemand hoe dit op te lossen is en de buis gewoon normaal gaat branden!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
42.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tl buis blijft knipperen. Binnen in de keuken. Is de tl buis stuk of anders?

Antwoorden (4)

is de starter die je vervangen hebt van het juiste wattage?

zo ja, dan kan het zijn dat de electronica in je lamp kapot is (dat is dat witte doosje in de lamp). in dat geval is het het beste een nieuw TL armatuur te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klassieke tl-buis kan niet zonder meer op het lichtnet aangesloten worden, maar vereist een aantal extra componenten in de vorm van een starter bestaande uit een neonbuis met twee bimetaalelektroden en een ontstoringscondensator, en een smoorspoel ofwel voorschakelapparaat. Beide zijn doorgaans verwerkt in de armatuur waarin de tl-buis geplaatst moet worden.

Zo zie je dat er 't een en ander defect kan zijn,en is de gehele lamp waarschijnlijk aan vervanging toe.
Bronnen:
12 jaar geleden
Een TL heeft een werktemperatuur van rond de 70 graden.

Daardoor 'knippert' deze ook.
Om de beurt gloeien de gloeidraden aan de uiteinde van de buis op om vervolgens te proberen de buis te 'starten' (stroom moet door het gas lopen). Dit lukt niet omdat het gas nog niet warm genoeg is en zal blijven knipperen.

Een starter vervangen helpt als deze TE kort verbinding maakt waardoor de gloeispiralen niet genoeg tijd krijgen om hun werk te doen. Je moet je afvragen of de armatuur wel geschikt is om buiten te hangen. Vaak gaat het om de combinatie buis en armatuur.
Je zal zien dat dezelfde buis in de zomer wanneer het warm is zonder problemen werkt. Wanneer het kouder wordt krijgt íe de temperatuur er niet meer in. Probleem zou kunnen zijn dat je lamp te weinig vermogen heeft om de temperatuur erin te houden. Enige oplossing zou dan een zwaarder wattage zijn.
12 jaar geleden
Als het een armatuur is met twee buizen en maar één voorschakelspoel dan moet je starters hebben die geschikt zijn voor dergelijke armaturen.
Op de starters die geschikt zijn moet een D van Double staan, de S starters zijn voor single use, oftewel armaturen met 1 TL buis en 1 voorschakelapparaat.