Welke dimbare matte lampen zou ik kunnen gebruiken ter vervanging van 40 watt gloeilampen met kleine (E14) fitting?

Ik heb een lamp waarin 4 gloeilampen van 40 watt gaat, dus totaal 160 watt. Omdat de helft van de lampen kapot is zoek ik een alternatief met dezelfde lichtopbrengst. De lampen moeten dimbaar zijn met (waarschijnlijk) een minimum van 20 watt.

De lamp moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
- E14 fitting
- min. 5 watt i.v.m. dimbaarheid
- moet sowieso dimbaar zijn
- lichtopbrengst te vergelijken met 40 watt gloeilamp
- mat omdat deze redelijk laag hangt en we hierin kijken.
- bij voorkeur bolle vorm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag @Som ! Ik ben ook op zoek naar lampen met eenzelfde lichtopbrengst als de gloeilamp en... die je kunt dimmen. (de gloeilamp gaf toch het mooiste licht hè!?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in feite zijn er twee vervangers mogelijk: - Lampen in de vorm van een gloeilamp met LED technologie
- Lampen in de vorm van een gloeilamp met halogeen technologie. Spaarlampen vallen af, de meeste zijn niet dimbaar. De ledlampen die je dan voor een tafellamp nodig hebt moeten iets van 8 watt zijn en die zijn eigenlijk onbetaalbaar (rond de 60 euro). Kepphut heeft een goede link gevonden, ik kon dergelijke lampen niet eens vinden. Mocht iemand nog een mooie Halogeenlamp weten (in de vorm van een gloeilamp) van rond de 5 euro, dan houdt ik me aanbevolen. Anders ga ik kijken of ik nog 4 gloeilampen kan scoren. Tegen de tijd dat die kapot zijn, zijn de leds weer wat betaalbaarder.

Het beste antwoord

Ik zie hier een peertje van 4,5 watt led en zo te zien mat:

en eronder nog een:

ik zou wel van elk eerst een bekijken voor je er vier koopt, want de kleur wil je eerst gezien hebben; een enkele tegenvaller kan je altijd nog wel elders kwijt.