Hebben 6 LED's in serie op 12V nog een stroombegrenzende weerstand nodig?

De LED's hebben een 1,9V nominale spanning.
Als je 1 LED gebruikt op 12V heb je een 1K ohm weerstand nodig om 10mA daar doorheen te laten lopen.
Maar kan je de weerstand weglaten als je 6 LED's in serie zet? Of heb je nog steeds een weerstand nodig om de stroom te begrenzen op 10mA?

Zal een LED wanneer deze gevoed wordt met 1,9V die 10mA trekken, of wordt de LED opgeblazen vanwege een te grote stroom (zonder stroombegrenzing).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een LED is een diode die in geleidingsrichting gebruikt wordt.
De weerstand van een LED is dus net als van een gewone diode exponentieel afhankelijk van de spanningsval over de aansluitingen.
Een kleine verhoging van de spanning zal een grote toename van de stroom veroorzaken, een situatie die snel tot overbelasting van de LED kan leiden.
Ook bij serieschakeling van meer LEDs zal dat effect nog steeds bestaan, ook daar heb je dus een serieweerstand nodig voor de stroombegrenzing.
Je kunt wel volstaan met 1 weerstand voor de hele keten:
Met de wet van ohm bereken je de stroom die via de weerstand door alle LEDs gaat lopen ten gevolge van het verschil tussen de voedingsspanning en de som van de doorlaatspanningen van de LEDs.
Als je 5 x 2V moet wegwerken dan hou je op 12V nog 2V over, bij een stroom van 25 mA moet de weerstand dan 80 ohm zijn.
Bedenk wel dat als de weerstand maar een klein deel van de voedingsspanning voor zijn rekening neemt de variatie in stroom al bij een kleine spanningsvariatie sterk verandert:
bij 14V loopt er al bijna 2x zoveel stroom, bij 10V zijn de LEDs al vrijwel gedoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja tuurlijk! die ledjes hebben wel een interne weerstand maar die is erg laag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi gdanonym,

Koos Knip heeft het al verteld, maar nog een kleine toevoeging:
leds hebben (net als alle dioden) een negatieve temperatuurscoëfficient dwz, naarmate ze warmer worden wordt de weerstand kleiner.
kleinere weerstand = grotere stroom, dus nóg warmer, waardoor de weerstand weer kleiner wordt.... etc. etc.

je kan een serie weerstand gebruiken, maar ook kiezen voor een stroombron. dat is een schakeling waarbij de stroom constand wordt gehouden. bij een weerstand is dat niet het geval.

klik op google naar stroombron en je hebt schakelingen varierend van simpel tot complex. afhankelijk van de grootte en stabiliteit van de gekozen stroomsterkte.
voor ledjes (al dan niet in serie) volstaat de simpelste uitvoering.

veel suc6
groeten, Dré