ik heb een stopcontact waar spanning op is, alleen levert het geen stroom. Dus aangesloten apparaten werken niet.Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36.4K

Het beste antwoord

Dan is er kennelijk geen stroomkring... Je zult wel getest hebben met een spanningsmeter en die lichtte op, dus je zegt er zit wel spanning op, maar dan ligt het dus aan die andere draad... Die zal dan niet nul zijn... Dus check die andere draad of die wel goed aangesloten zit... Daar zit dan het probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat je de spanning verkeerd meet of je probeert een apparaat dat een andere spanning verwacht.

Waarmee en hoe heb je gemeten en welk apparaat heb je geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De plus draad staat wel onder spanning,maar ik heb het idee dat de min of nul ergens omderbroken wordt,zodat de stroomkring niet wordt gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stroom kan alleen lopen als je een spanningsdraad en een nuldraad hebt.

In jouw geval vermoed ik dat je wel een spanningsdraad hebt (daarom meld je dat er spanning op het stopcontact staat), maar dat de nuldraad nergens mee verbonden is.

Een andere mogelijkheid is dat je achter een scheertransformator zit. Achter die transformator heb je wel een spanningsverschil van 230 V, maar er kan slechts een kleine stroom lopen. Voor veel apparaten is die maximale stroom te laag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt twee dingen nodig: A. Nuldraad (kan je niet meten) en een pool met spanning. Als je die beiden hebt dan moet het gaan lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan dat een draad niet goed contact maakt, ergens losvast tegen aanzit of geoxideerd is; de stroom is dan voldoende voor je spanningsmeter maar niet voor iets dat meer dan enkele miliamperes nodig heeft.
De spanning valt dan weg als je er een gloeilamp oid. op aansluit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook even het kapje eraf draaien de nuldraad kan afgebroken zijn of er maar een beetje los bij hangen,zo kun je in ieder geval zien,dat ze goed vastgeschroefd zitten,helpt dat niet moet je het verderop zoeken,hij zou afgekoppeld kunnen zijn in de doos bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms krijg je door inductie op een 'dode' lijn wel 220V, maar zodra die met een lamp of apparaat belast wordt, blijft er niets van over. Het stopcontact heeft dus geen stroom.

Als de nul en de aarde verwisseld zouden zijn, loopt er wel degelijk stroom en vliegt de aardlekschakelaar eruit.