Is het mogelijk om met een Nokia E75 of een Kenwood portofoon de frequentie 27,185 te ontvangen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een GSM is sowieso niet in staat om als gewone ontvanger 27 MHz signaal te ontvangen en moderne Kenwood portofoons werken in een andere frequentieband, meestal rond 446 MHz.
Dus: nee dat is niet mogelijk, daar moet je z.g. CB zendontvangers voor gebruiken, de "bakkies" die veertig jaar geleden populair waren en nu alleen nog door vrachtwagenchauffeurs (meestal Polen) gebruikt worden.
Ook kinderspeelgoed walkie-talkies werken nog op die frequentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dan het beste een CB-bakkie kopen, ze zijn o.a. verkrijgbaar bij truckerswinkels zoals Joost op de grens bij Hazeldonk.
Ook Conrad levert voor € 71,99 CB-station CV Mobiel 4200R van Albrecht.
Je zult bij zo'n apparaat nog wel een antenne moeten bijkopen, maar ook die zijn daar verkrijgbaar.
Het kinderspeelgoed bevat meestal niet alle kanalen, je moet inderdaad kanaal 19 (27,185 MHz) kunnen ontvangen om de meeste truckersgesprekken te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Truckers zijn niet altijd dichtbij genoeg om te ontvangen, de meeste bakkies hebben een bereik van een paar kilometer.
Sommige Polen rijden echter met een groter vermogen: die kun je soms al over tien kilometer ontvangen.
Terug praten met een "gewoon" setje van 4 Watt heeft dan geen enkele zin, zij kunnen jou dan niet ontvangen.