mijn platenspeler draait niet op de juiste snelheid,oplossingen?

ik heb een hele mooie 'jvc jl-a40 direct drive' platenspeler, inclusief 33 rpm en 45 rpm knopjes
maar, er zit nog 1 draaiknopje op waar je de snelheid kan regelen(waarom weet ik ook niet als je die 2 knopjes hebt...)
maar nu is het probleem dat de lijntjes(rond de 2 schijven om de snelheid te verstelen) goed lopen alleen gaat de LP of te snel, of te langzaam..
Als ik aan het knopje draai om hem langzamer te zetten gaat de plaat te langzaam, en als ik hem sneller zet, gaat ie te snel heeft iemand een oplossing

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

De stroboscoop lijntjes om de snelheid te controleren werken alleen bij 33 toeren, er zijn twee rijen streepjes, de ene werkt op 50 Hz, de andere werkt op 60 Hz.
(werkt dus alleen in USA)
De streepjes van de 50 Hz rand staan schijnbaar stil als de draaitafel het juiste toerental draait, je ziet het effect alleen waar de streepjes verlicht worden bij het oranje neonlampje, of als je de draaitafel in kunstlicht bekijkt, liefst van een spaarlamp of TL-buis.
De fijnregeling is bedoeld om bij de vaste instelling van 33 of 45 toeren de snelheid exact in te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je gewicht op de naald goed ingesteld ?
anders moet je toch even tellen tja en je motertje kan natuurlijk versleten zijn ?
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct drive motortje versleten ?!?! lijkt me sterk hoor!
ronaldP
12 jaar geleden
Gewicht van de naald heeft geen effect op de snelheid!
capthavoc
12 jaar geleden
Dus de snelheid varieert per keer ? dus jengelen
of starten met te snelle of te langzame snelheid maar verder wel constant ? Dat zou normaal zijn bij een drivebelt spanning van de aandrijfsnaar is dan te slap of zo jengelen
maar direct drive ?
dus er moet toch iets met de stroom toevoer zijn ?
of de (bij)regelaar heeft een slechte weerstand of pot metertje waardoor het voltage teveel fluctueert ? als ie inderdaad een tijdlang stil heeft gestaan dan kan ie slecht contact maken ?
die regelaar zou je een paar keer heen en weer kunnen halen wellicht dat er dan wat oxidatie laagjes weg slijten en hij het weer beter doet ?