Waarom bewegen de letters\cijfers van digitale schermpjes als ik kau?!

Oke klinkt heel raar, maar ik bedoel bijvoorbeeld een digitale klok of kpn kastje! Zal een foto toevoegen.

Maar als ik er normaal naar kijk, niks aan de hand, alleen zodra ik iets eet, en dus met mn kaken beweeg, bewegen de letter/cijfers ook. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik kau? Je bedoelt kouwen?

Antwoorden (3)

Ik weet dit niet zeker maar misschien door de kauw beweging gaan je ogen mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet zeker weet, moet je over 't algemeen niet antwoorden
Het klinkt een beetje duur, maar dat heeft te maken met een 'stroboscopisch effect'.
Wat is er namelijk aan de hand? Het display geeft niet de hele tijd licht. Een keer of 50 per seconde geeft het licht, maar dat betekent ook dat het een keer of vijftig per seconde zwart is. Door de kauwbeweging worden er mechanische schokken door je hoofd gezonden. Je ogen schokken mee. Door die schokjes, zie je af en toe het aan- en uitgaan van de cijfers van het display.
Dat is helemaal niets bijzonders, je ziet hetzelfde affect als je naar een straatlantaarn kijkt terwijl je kauwt, of als je heftige bewegingen met je hoofd/ogen maakt.
escape
12 jaar geleden
De verklaring is als volgt:
de beeldelementen van de cijfers worden niet allemaal tegelijkertijd aangestuurd.
Als je aan het kauwen bent beweegt jouw schedel zich schoksgewijs, de beeldelementen die op het ene moment verlicht zijn bevinden zich na een kort moment niet op dezelfde plaats als de volgende beeldelementen die verlicht worden na de beweging van jouw schedel.
Alleen beeldelementen die voortdurend aanwezig zijn geven de indruk van een stabiel beeld, de "verdwenen" elementen geven geen houvast, de nieuw verlichte elementen hebben geen vaste plaats-relatie tot de gedoofde beeldelementen.
Het kan dus schijnbaar zijn dat de nieuwe beeldelementen een andere positie hebben t.o.v. de gedoofde eerder verlichte elementen.
Er lijkt dan een schijnbare beweging te zijn.
Een vergelijkbaar effect zie je bij een video-opname van een display als de camera beweegt over zo'n display: de letters op een lichtkrant zie je "dansen" als de camera langs zo'n display bewogen wordt.