Kan je dit soort elektromotortjes gewoon kopen?

Hij komt uit een zwaailicht van een mini vuurtorentje. Ik denk dat hij stuk is want zodra ik de schakelaar aan zet loopt hij vast. Met de schakelaar uit kan je het asje waarop de spiegel is gemonteerd makkelijk met je vingers rond draaien, maar zodra de stroom erop staat gaat het moeizamer. Je voelt dat hij wilt gaan draaien maar dat doet hij na een kleine schijnbeweging dus niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit is een z.g. synchroonmotortje die je ook vaak in de programmaschakelaar van oudere wasautomaten tegenkomt.
Dergelijke motoren kunnen in principe even makkelijk vooruit of achteruit draaien met een vaste snelheid die bepaald wordt door de frequentie van de wisseltroom die door de spoel loopt.
Dergelijke motortjes hebben een plastic onderdeeltje dat ervoor zorgt dat als de motor in de verkeerde richting start hij door dat onderdeel teruggestoten wordt in de goede richting.
Je moet dus wel beslist wisselspanning op de spoel zetten, anders zal hij zeker niet draaien.
Er kan betrekkelijk weinig kapot gaan aan dergelijke motoren, alleen de lagers kunnen uitlopen of de tandwielkast kan vervuild raken.
Veel van dergelijke motoren werden gemaakt door de Franse firma Crouzet, wellicht kun je op die naam nog googelen om aan een vervanger te komen als schoonmaken niet blijkt te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je moet dus wel beslist wisselspanning op de spoel zetten, anders zal hij zeker niet draaien"...dus dat is met zo'n ''golf" symbooltje op je adapter?
Ik snap werkelijk niks op dit gebied...:p
Hoe heet zo'n adapter dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het helemaal begrepen: het golfsymbooltje geeft aan dat het wisselspanning betreft, het kan ook door de letters AC (alternating current) worden aangeduid.
Op het motortje zie je ook AC staan, vandaar.
Je kunt zoeken naar een AC-adapter, maar je kunt ook heel goed een beltransformator gebruiken.
De beltrafo geeft weliswaar meestal 8 V af, maar dat zal voor het synchroonmotortje betekenen dat hij iets minder trekkracht heeft.
Een andere mogelijkheid is om een universele lader open te schroeven en een snoertje direkt op de secundaire draden van de transformator aan te sluiten, vóór de gelijkrichtdiodes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was dus de adapter die stuk is.
:)

Andere antwoorden (2)

Je kunt eens kijken bij Conrad of ze daar een geschikt motortje hebben, anders kun je misschien bij de fabrikant of een modelspoor winkel kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze site heeft van alles op modelbouw gebied, ook heel wat motortjes:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.rc