Warmte electrische heater

Wat is precies het verschil tussen een heater die de lucht verwarmt en een heater die alleen direct warm aanvoelt en hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn drie manieren van verwarmen: door straling, door convectie en door geleiding.
Als je in een kamer de eerste methode gebruiken wilt dan werkt dat redelijk efficiënt, de lucht blijft koel maar je voelt de warmte op je huid aan de kant waar de warmtestraling vandaan komt.
De radiator, de stralingsbron dus, hoeft niet eens roodgloeiend te staan om je toch het effect te laten voelen, denk maar aan de radiatoren van de centrale verwarming.
De kant van je lichaam die niet naar de stralingsbron gericht is zal wel koud aanvoelen.
Als je kamer met warme lucht wilt verwarmen dan zul je de warmte pas voelen als de lucht in de hele kamer van boven naar beneden met warme lucht gevuld is, (tenzij je direct in de warme luchtstraal gaat voelen) vooral bij hoge vertrekken zul je veel energie nodig hebben om een behaaglijke temperatuur te bereiken.
De derde manier van verwarmen is te vergelijken met een warme kruik in bed: de warmte is alleen waar te nemen op de plaats waar je lichaam contact met de verwarmingsbron heeft.
Meestal werkt een radiator niet uitsluitend als stralingswarmtebron, hij zal ook voor een deel de lucht in de directe omgeving opwarmen, die dan door convectie omhoog stroomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste systeem is een warmeluchtblazer welke dmv een ventilo de lucht over een weerstand jaagt. Daar warmt die op en blaast die de ruimte in. De warme lucht zal zich zeer vlug mengen met koude doordat er turbulentie onstaat. Zeker aanbevolen als je een kleine ruimte vlug wilt opwarmen zoals een badkamer. Nadeel is dat je constant die luchtstroom voelt en dit onaangenaam aanvoelt.
Het 2e systeem warmt intern op zoals een oliekachel of een cv-radiator. Nu warmt de lucht op door convectie, de warme lucht stijgt op en zal de ruimte langzaam opwarmen. Dit werkt trager maar geeft een aangenamer gevoel en dus beter geschikt voor kamers waar men lange tijd verblijft.