Bestaat er iets dat het omgevingsgeluid kan afzetten, door middel van tegen golven of trillingen?

oordopjes is geen optie (die blijven niet goed zitten en irriteren je oren na een tijd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Er bestaat inderdaad antigeluid, het probleem is echter dat je dat virtueel moet produceren op dezelfde plek waar het oorspronkelijke geluid geproduceerd wordt, of op de plaats waar het je oren binnenkomt.
In de praktijk is het eerste meestal niet mogelijk, de tweede mogelijkheid bestaat uit de oordopjes die je zelf irritant vindt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Antigeluid is in principe hetzelfde geluid dat als hinderlijk wordt ondervonden, maar dan in tegefase uitgestraald.
De geluidsgolven zullen elkaar dan geheel uitdoven.
Het geluid moet dus wel reproduceerbaar zijn uit de oorspronkelijke geluidsbron, of van zeer constante aard zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als het antigeluid niet virtueel exact op de plaats van de bron van het oorspronkelijke geluid geproduceerd wordt dan ontstaat een gebied waar afwisselend plaatsen zijn waar de golven elkaar uitdoven en plaatsen waar de golven elkaar juist versterken.
In de praktijk zijn er proeven gedaan met een ring van "speakers" rond de uitlaat van een straalmotor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

er bestaat wel tegengeluid, maar ik volgens mij werkt dit alleen bij omgevingsgeluid met één bepaalde frequentie.
Dus bijv. om het geluid van de tractor waar je op zit te 'neutraliseren'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd werkt dat alleen maar goed bij omgevingsgeluid van één frekwentie. Maar, als je een hoofdtelefoon gebruikt, werkt deze 'noise reduction' veel beter, omdat het 'anti-geluid' dicht bij je oren wordt opgewekt. Hier wat recensies:
escape