wat kan je doen om de ontvangst sterker te maken van je radio?

ik heb een radio en die ruist een beetje hoe krijg ik de ruis weg?

Toegevoegd na 53 seconden:
ik luister 538 in Breda (n-brabant)

Toegevoegd na 10 minuten:
ik heb een radio met draad, geen antenne
Dus wel via fm maar met een draadje als antenne

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.5K

Het beste antwoord

De beste oplossing is proberen de radio op een plaats te zetten waar je wel goede ontvangst hebt, maarja... dat moet ook maar net kunnen uiteraard.
FM radiogolven gaan meestal in een horizontale beweging. De antenne rechtop zetten heeft meestal een minder resultaat, dan de antenne horizontaal of diagonaal te zetten. Als je antenne slechts een draad is dan kan je proberen deze verschillende kanten op te leggen om te kijken of het signaal verbeterd
FM radiogolven zijn ongeveer 1,5 meter lang. Zorg dat je antenne in elk geval een centimeter of 75 lang is. Langer maken heeft niet echt zin, maar je kan wel een langere draad in een lus leggen (hierdoor vergroot de oppervlakte zeg maar waarmee je de zendergolf kan "vangen"

Als dit allemaal geen effect heeft kan je eens kijken of je een andere antenne kan gebruiken. Er zijn losse antennes te verkrijgen die een eigen voeding hebben. Echter doordat deze een versterkend karakter hebben zal ook eventuele ruis kunnen worden versterkt.
Een minder elegante tip: als je erg veel last van ruis hebt kan je ipv stereo mono gaan luisteren. Niet zo mooi misschien maar wel ruisvrij :) (voor wekkerradio's werkt dit nogal eens prima)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt de antenne omwikkelen met een boel aluminiumfolie en hem zo naar boven zetten en een aantal centimeter langer maken. Dit heb ik ook gedaan met mijn wekkerradio en het werkt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je een draad van 75 cm aan de radio maakt zou dit in theorie goed moeten werken. Soms de radio verplaatsen kan ook erg helpen