Marifoon wordt lokaal uitgezonden vanaf de schepen die het gebruiken en vanaf de lokaties aan de wal waar de personen zelf zitten die gebruik maken van de marifoon.
Bij bruggen bijvoorbeeld staat de antenne gewoon op het brugwachtershuisje,
bij centraal bediende bruggen staat de antenne bij het gebouw van waar uit de bruggen en sluizen bediend worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de dekking van nood-kanaal 16 dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor alle andere kanalen van de marifoon geldt is ook van toepassing op kanaal 16.
Er wordt door bruggen en sluizen wellicht continu uitgeluisterd, de schepen wordt geadviseerd om uit te luisteren.
Er is geen landelijke koppeling van marifoonberichten.
Dat zou ook zinloos zijn, een schip in nood op de waddenzee heeft er niets aan dat zijn berichten in Zeeland gehoord worden.
Het zou zelfs contraproductief zijn omdat op die frequentie dan nutteloze berichten de aandacht van noodoproepen in de directe omgeving afleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Den Helder beantwoord wel alle berichten die op kanaal 16 binnenkomen....
Niet.

Het wordt vanaf de marifoon van de betreffende persoon gezonden .
Dat geld ook voor de noodmeldingen reply's op kanaal 16.
Deze worden vanaf de kustwachtstations of ontvangende party gestuurd.

Er is geen landelijk dekkend netwerk wat landelijk in 1 keer uitzend