Op de kermis heb je altijd van die rode laserlampjes, ik heb gehoord dat je met die dingen door spullen heen kan branden als ze meer watt hebben?

Door welke dingen gaat dat dan heen? Door dun glas als je er 20 minuten voor staat, of echt door hout met tien seconden? En waar koop je die? Ik had eerst een vriend die beweerde dat hij zo'n ding kon ombouwen! Hij zei dat de laser dan ook groen werd. Kan dit? Dit waren mijn vragen, bedankt voor jullie hulp

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Op de kermis zal je waarschijnlijk laserlampjes krijgen van 5 mW, daar kan je niets mee verbranden.

Een laserlampje van 200 mW (die verboden zijn in Nederland voor particulier gebruik, tot 5 mW is legaal) kan wel door dingen heen branden. Denk hierbij aan hout en lucifers aansteken.

Je kan een laser ombouwen door een cd speler uit elkaar te halen en de lens daarvan op de laser te plaatsen. Hier staan op YouTube tutorials voor en hiervoor moet je solderen, maar het word niet aangeraden omdat je laserlampje er snel kapot van kan gaan als je niet goed weet hoe het precies werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Krekatos, gezien de reacties weet jij er meer van, ik vraag mij iets af, die zwaardere lasers, mag je die als particulier niet hebben of mag je hem wel hebben maar mogen ze niet legaal verhandeld worden in Nederland. En dan doel ik puur op het bezit ervan. Ik snap dat je, als je letsel aanbrengt, dit kan vallen onder de WWM, maar gewoon puur zo'n dingetje bezitten als particulier, is dat strafbaar en zo ja, waar is dat strafbaar gesteld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag ze als particulier niet hebben. Als je ze wilt kopen, moet je namelijk een kvk nummer laten zien, als 'bewijs' dat je het voor doeleinden in je bedrijf gebruikt en niet voor particulier gebruik. Ze mogen verder wel legaal verhandeld worden, dus er bestaan winkels waar je ze zelfs van 500 mW kan kopen. Het is strafbaar als je ze hebt boven de 5 mW. Het is wel heel makkelijk te verkrijgen, er bestaan internationale webshops waar je voor 30 euro een laserlamp kan kopen van 200 mW. Ik weet niet precies waar dat strafbaar is gesteld, maar ik heb laatst een document gelezen dat ze laserlampjes in categorieën onderscheiden: 1 tot 5 mW, vanaf 200 mW en daartussen waren in iedere al 3 categorieën, maar waar ik heb dit gelezen. weet ik helaas niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, uit jouw antwoord maak ik op dat je ze als particulier niet zomaar mag aanschaffen. Maar het is mij nu nog niet duidelijk waar je je strafbaar aan maakt als je er toch eentje thuis in de la hebt liggen. Stel, ik heb hem gekregen? Ik zal hem als vraag stellen, wie weet dat iemand het antwoord erop heeft. dank je wel voor de reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet ook niet precies hoe dat zit, ik ben benieuwd naar het antwoord!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij zijn in Nederland alleen laserlampjes tot 1 mW legaal.
Je kan je afvragen waarom. En dan blijkt dat dit goed onderzocht is. Google maar eens. Sterkere lasers kunnen in heel korte tijd schade aan je netvlies aanrichten, schade die altijd blijft. Die korte tijd is korter dan de tijd die je nodig hebt om met je ogen te knipperen. Dus als je met een sterkere laser speelt, en het licht wordt door een glimmend voorwerp toevallig in iemands ogen gekaatst, dan kan dat blijvende schade aanbrengen.

In de industrie worden lasers gebruikt om van alles te snijden. Ook staal. De lasers zijn dan 10 kW tot 100 kW. Dat is dus 10 tot 100 miljoen keer zo sterk. Deze lasers zijn heel goed afgeschermd.

Dus het is gevaarlijk, en helemaal niet zo spectaculair. Ja, met geduld een lucifer aansteken met een 200 mW laser. Nou nou nou.

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen die in Nederland laserpointers verhandelt aan consumenten is gehouden aan de Warenwet en Warenwetbesluit Algemene Productveiligheid. Zo valt een laserpointer met batterijen onder de richtlijn Algemene Productveiligheid (2001/95/EG, geldig vanaf 15 januari 2004).
Het betreft vaak laserpointers met optische vermogens van enkele tientallen tot honderden milliWatts. Binnen de oogreflex van 0,25 seconden bestaat een kans op tijdelijke of blijvende oogschade.
De laserveiligheidsnorm IEC EN 60825-1:2007 levert de oogbeschadigingsdrempel bij deze golflengte van 6,3 Joule/m^2, of 25 Watt/m^2 bij een belichtingstijd van 0,25 seconde (de oogreflextijd).
Nu kunnen we een gevarenafstand bepalen, die we definiëren als de afstand tot de laserpointer waarbij de intensiteit precies gelijk is aan de oogbeschadigingsdrempel.

Laservermogen en Gevarenafstand bij een golflengte 532nm, divergentie 1mrad en een startdiameter van 1mm:
010 mW 20 m
100 mW 70 m
1 W 225m
10 W 705 m
100 W 2240 m

De VWA stelt dan ook al terecht in september 2006 (VWA informatiebladnr. 26) dat het verhandelen van laserpointers aan consumenten van laserklassen 3R, 3B en 4. niet is toegestaan.

Dus 1 mW is legaal; daarboven niet.

Zie het officiële rapport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een laserlampje is tot 5 mW legaal. Een vriend heeft een bedrijf in onder andere laserlampjes en die mogen tot en met 5 mW aan particulieren verkopen en daarboven aan bedrijven met een kvk nummer erbij. Hij heeft ook een laserlamp van 200 mW en dat is toch wel indrukwekkend hoe ver zo'n lampje kan en hoe snel hij dingen kan laten branden. Maar ze zijn zo verschrikkelijk schadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je ee recht inkijken om schade te krijgen on gewoon als je het ziet'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet er recht in kijken, maar als je naar het plafond kijkt en je hangt er schuin boven, kan het ook al schadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus klasse 3A is gevaarlijk, doordat die oogschade geeft indien je rechtstreeks in de laserstraal kijkt. Dat is bij 5 mW.
Daarom heeft E. Terpstra dit in 2006 verboden. Ook in andere landen is het tot 1 mW legaal. Ik vind dit zelf erg overdreven. Zo leren we totaal niet meer met gevaar om te gaan.
in nederland zijn lasers tot 5mw legaal, alleen in discotheken mag je meer hebben omdat die constant in beweging zijn.

lasers die door dingen heen branden heb ik gezien op internet vanaf 50mw. dan kun je er een opgeblazen ballon mee laten knappen.

Het ombouwen van een laser is mogelijk, maar dat ie daarvan groen wordt kan niet. groene lasers hebben een andere diode dan rode.