Welke potmeter heb ik nodig om een ingangsspanning van 10v DC te varieëren van 0-10v?

Hoeveel ohm moet de potmeter zijn?
Hoe kan ik dat berekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je twitter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wil je eraan hangen, lamoje of zo?

Het beste antwoord

In principe is elke potmeter geschikt.

Een laagohmige zal de voedingsspanning van 10V zwaarder belasten en het opgenomen vermogen zal de potmeter warm laten worden.

Een hoogohmige daarentegen maakt dat de spanning die je van de loper af kan nemen weinig stroom kan leveren, zodat de spanning in elkaar stort zodra je hem aansluit op een ingang die nogal laagohmig is.

In de praktijk denk ik dat je het hebt over de ingang van een lichtdimmer, de ingang van zo'n apparaat heeft meestal een impedantie van minstens 100 kohm.

Je kunt veilig uitgaan van een potmeter van 10 kohm om geen last te hebben van één van beide bovengenoemde effecten.

Bedenk wel dat potmeters in de handel twee verschillende karakteristieken hebben:

Logaritmische (voor audio-volumeregeling, als de knop op 50% staat is de loper op 10% van de totale waarde)

Lineaire (voor normale spanningsregeling, deze moet je hebben)

Toegevoegd na 21 minuten:
Praktijkwaardes van potmeters die voor jouw toepassing geschikt zijn: 1k 4k7 10k (lineair)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoveel mogelijk, om verliezen te beperken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt sterk af van wat je er aan wil hangen, als je het wilt gebruiken voor een voeding of zelfs een klein lampje, gaat het niet goed, zo'n potmeter heeft te weinig vermogen en zal verbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kun je dan de potmeter aansluiten als spanningsdeler. de waarde maakt dan niet zo gek veel uit.
Let wel op dat je er niet een al té zware belasting op aansluit, dat kan een (normale) potmeter niet aan. een paar leds o.i.d. gaat prima