Wat gebeurd er met elektronica wanneer dit gekookt word?

Bijv. een MP3/MP4 speler, een mobieltje of een fotocamera. hoe tast dit aan of implodeert het toestel dan? Gaat om kokend water van 100 graden.

Dit is puur hypothetisch overigens. Koud water is bekend bij velen, maar kokend water niet? wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

het water opzich zorgt voor kortsluiting. hij zal zo ie zo stuk gaan.

daarnaast is een gewone huis tuin en keuken stroomkabel bestand tot temperaturen tot 95 graden(gemiddeld gezien kan wisselen per fabrikant). de dunne stroomdraden in op en om een printplaat zullen dus in kokent water ook zeker naar de knoppen gaan.

vaak staat er op apparaten ook "niet blootstellen aan temperaturen boven de 50 graden. ben zelf eens met me digitale waterdichte horloge in de sauna gaan zitten en die was dus ook mooi naar de knoppen door de hoge temp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er ontstaat kortsluitng in de fragiele circuits! Is vaak fataal....

Toegevoegd na 2 minuten:
Koud of kokend: beide af te raden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De electronica doet het niet meer:p

Ik denk dat het niet helemaal goed is voor de chipjes die erin zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water is water voor electronica, de temperatuur maakt weinig uit. Water geleidt de stroom waardoor er kortsluiting ontstaat en het apparaat stuk gaat. Misschien dat bij 100°C het plastic ook nog smelt.