Hoe heet de plug van een stekker ?

Bij somige kabels heet het jack plug of usb of iets anders maar hoe heet dat bij een stekker ? (van stopcontact)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (6)

dat heet gewoon stekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schuko.

Toegevoegd na 13 minuten:
of een contactstop

Toegevoegd na 54 minuten:
Ik neem aan dat je dit bedoeld: zie afbeelding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoelt...
Een stopcontact noemen we dat. Is dit een strikvraag, of bedoel je het serieus ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Formeel in de electronica is dat een 'steker'...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stekkerpen of stekkerpin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Ssvveenn7,

de stekker heet: contactstop.
de contrastekker heet: koppel contactstop.
het stopcontact heet: wand contact doos.

het samenstel van stekker en stopcontact of het samenstel van stekker en contrastekker wordt stopcontact genoemd.

verder zijn mij geen officiële benamingen bekend.
kleine plugjes hebben futuristische benamingen zoals 3mm plugje of brilplugje, etc.
plugjes worden ook vaak naar de toepassing genoemd.
geluid plug, videoplug, en zoals jij al meld USB plug

overigens heeft de USB plug nog wel iets dat op een afgesproken benaming lijkt.
USB-A is de platte USB plug, voor in de PC
USB-B is de vierkante plug voor in het toestel
micro USB is de mini variant, maar die heb je al in diverse uitvoeringen, die allen micro USB heten.

wanneer je een ander plugje nodig hebt, kan je het best een voorbeeld meenemen, of de 'andere kant' meenemen.
dan in de winkel het juiste plugje uitzoeken.

groeten, Dré