Als ik mijn metalen ventilator aanraak met een spanningszoeker licht de spanningszoeker op . Is dit gevaarlijk ?

Ik heb een Technostar staande metalen ventilator. Ik heb het apparaat nooit aangeraakt, maar op een gegeven moment vertrouwde ik iets niet en ik heb een spanningszoeker tegen de metalen omhulling geduwd. De spanningszoeker lichtte op ( = zo'n schroevedraaier met een lampje erin) .
Kan dit kwaad ? Als ik hem zou aanraken krijg ik dan een schok ? Ik heb aardlekschakelaars in mijn huis.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aardlekschakelaar heeft alleen zin als:
- het apparaat geaard is
- deze groep op de aardlekschakelaar is aangesloten

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft niet gevaarlijk te zijn. Wat je ziet is een capacitieve restspanning. Wel 230 volt, maar volstrekt onschuldig. Maar het betekent ook, dat ie niet geaard is. Dat kán in potentie een gevaarlijke situatie opleveren als er wat stukgaat in de ventilator.
Het probleem is, dat als de buitenkant van je ventilator wél onder een gevaarlijke spanning staat, dat het lampje van je spanningszoeker óók oplicht.
Kortom, ik zou 'm aarden indien mogelijk.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo'n goed antwoord ! +10 als dat kon. Maar ik wil de vraag nog even laten staan voor het geval anderen hem willen lezen of beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de goede orde: computers moeten wel worden geaard. Niet voor jouw veiligheid, maar voor die van de electronica.

Andere antwoorden (1)

Wervelstromen noemen ze dat. Kapotgaan is niet zo gevaarlijk als men zegt als je tenminste een aardlekschakelaar hebt in de meterkast.